Hoelang is een hele WATER-meloen houdbaar in de koel(ijs-)kast > na hoeveel tijd is deze nog goed/eetbaar?

Het gaat dus om een niet-aangesneden hele watermeloen. Soms koop je stukken -halve/kwarten/parten-, soms schoongemaakte , dit gaat over een =hele= gave watermeloen. In de koelkast ja, maar ook nog >onderin >midden >bovenin? Wat is het beste en vooral : hoelang?

Deze vraag is eerder gesteld, gaat over 'meloen' in het algemeen, beantwoordt echter niet mijn vraag.
http://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/overig/vraag/85346/meloen-houdbaar-koelkast

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
33.3K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Gaat zo'n ding bij jou zo lang mee dan? Ik vreet hem in 1 dag op! Jij schrijft "watermeloen" en het water loopt me al in de mond haha. Maar zonder dollen. Ik weet dat ze in de koelkast ongesneden vaak sowieso wel een week goed blijven. En ik heb er zelfs 1 een maand in de koelkast goed gehouden. Deze had ik gekocht en in de koelkast in de schuur gelegd en toen vergeten. Die koelkast kom ik bijna nooit in.

Het beste antwoord

Ik neem regelmatig uit mijn vakantieland een paar watermeloenen mee. Die bewaar ik in de koelkast en dat blijft tot 6 weken goed.
NB: ik heb een aparte koelkast in de schuur staan die kouder staat dan normaal (ca 2gr.C) en daar bewaar ik hem in.

Eenmaal aangesneden is het belangrijkste om de (halve of kwart) meloen helemaal met vershoudfolie af te sluiten. Dan kan het nog tot max. een week goed blijven.

Let wel: zodra een meloen op een plek bevroren raakt (omdat hij tegen de koelelementen aan komt) dan is het meteen gebeurd: op die plek begint de meloen meteen te rotten zodra het weer ontdooit.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe lang?
Een watermeloen kun je makkelijk een week of twee goed houden, mits in de koelkast

http://www.hoelangkanikietsbewaren.nl/fruit/

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.eatbydate.com/fruits/fresh/watermelon/

Hier wordt zelfs 2-3 weken gezegd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook wordt gewaarschuwd om je watermeloen zover mogelijk van het vriesvak te houden, aangezien invriezen een negatief effect geeft op een watermeloen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon voelen, ruiken en kijken. Ik heb wel eens meloenen meer dan een MAAND goed kunnen houden, ook buiten de koelkast. Niks mis mee.
Een rijpe watermeloen is in de koelkast minstens een week houdbaar.
Maar je moet wel opletten op welke plek je 'm legt. Want meloenen geven een sterke geur af die gemakkelijk door andere producten wordt opgenomen, bijvoorbeeld door melkproducten. Leg de meloen hier dus niet te dicht naast.

Bij een temperatuur van -18°C kun je overgebleven watermeloen nog zo’n 12 maanden in de vriezer bewaren. Snij er dikke plakken van tot de vorm van driehoekjes. Prik in de schil een ijscostokje en vries de stukken los van elkaar minimaal vier uur in. (Leg ze niet op elkaar in de vriezer, want dan plakken ze aan elkaar vast). Met deze ijsjes voorkom je verspilling en heb je een lekkere gezonde traktatie op voorraad.
Amadea