Zijn Jodekoeken echt een lekkernij van de Joden?

Net een bus Jodekoeken opgemaakt en vroeg me af of dat nou echt Joodse koeken zijn.

13 jaar geleden
2.2K
zondag
13 jaar geleden
Geen idee, maar ik geloof dat tegenwoordig het woord neger als beledigend wordt ervaren terwijl dat met het woord Jood niet het geval is.

Het beste antwoord

Volgens Lotus Bakeries is het recept voor deze koeken afkomstig van een Joodse bakker uit Amsterdam die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Deze bakker verkocht het recept aan een bakkerscollectief uit Enkhuizen. Dit is de meest gehoorde verklaring.

Andere bronnen melden dat de naam niets met Joden te maken heeft, maar dat een bakker met de familienaam 'de Joode' deze koeken bakte.

Dan is er nog een derde verhaal: de koeken zijn groot maar dun. Voor weinig geld kon je daarom een grote koek presenteren. Veel producten die vroeger goedkoop waren, hebben een toevoeging "Joods" gekregen. Er wordt wel beweerd dat dit verwijst naar "gierigheid" van de Joden, maar veel Joden waren arm en zullen vanwege hun armoede vaak voor goedkopere producten gekozen hebben.

De naam werd in de jaren zeventig als discriminerend beschouwd. De fabrikant overwoog de naam te wijzigen, maar is daar niet toe overgegaan. Wel zijn de namen voor de geëxporteerde koeken aang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens Lotus Bakeries is het recept voor deze koeken afkomstig van een Joodse bakker uit Amsterdam die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Deze bakker verkocht het recept aan een bakkerscollectief uit Enkhuizen. Dit is de meest gehoorde verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom krijg ik een minnetje en hierboven een plusje? Ik was 33 seconden later ik kon niet zien dat het antwoord al gegeven was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Een verklaring is dat het recept van de eerste koeken van een Joodse bakker kwam. Zie verder het hoofdstuk van Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jodekoeken, (neger)zoenen, slavinken, zigeunerschnitzels...... als het beestje maar een naam heeft.