Waarom zitten er dertien beschuiten in een pak?

Dertien is het ongeluksgetal.
In de VS wordt het zelfs overgeslagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de vraag onder aan de pagina.. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bolletje is denk ik niet bijgelovig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon omrekenen naar binair. Dan zijn het er 1101, en loop je nooit het risico 13 te gebruiken. Heerlijk, hoe numerologie uit elkaar flikkert wanneer je een ander getallensysteem gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In de VS wordt het zelfs overgeslagen."
Dus als er in de VS 14 beschuitjes in een pak horen te zitten, stopt men er dus maar 13 in?
1 t/m 12 plus de 14e?

Antwoorden (2)

Vroeger werd scheepsbeschuit verpakt per 100 stuks. Om kleinere eenheden te krijgen werden halve en kwart-verpakkingen gemaakt, te weten 50 en 25 stuks. Toen daarna het verzoek kwam voor nog een nog kleinere verpakking ontstond een dilemma. In de beschuitbussen van Verkade gingen altijd 25 beschuiten. Later konden de bakkers echter ook de helft van de 25 bestellen (12-13). De fabrikanten hebben toen voor de afronding naar boven gekozen. Voor dit aantal werden speciale verpakkingsmachines gebouwd. In de loop der jaren zijn deze machines wel veranderd, maar het verpakkingsaantal is 13 gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik dachtd at het te maken had met het bakkersdozijn= 13 stuks.
bakkers konden vroeger een boete krijgen als ze brood van te laag gewicht verkochten. Als ze dan geen weegschaal hadden werd het helemaal moeilijk, om boete te voorkomen gaven ze dan maar een een extra brood, zodat je als je er een dozijn vroeg er 13 kreeg , het bakkersdozijn dus.
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wist ik niet. +1
leuke verklaring, antwoord anneliez.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron?! Klinkt leuk in ieder geval! +1