Kan ik Havermout met water in de magnetron klaar maken?

Kan ik in een kommetje havermout doen, daar water bij toevoegen en dan 2 min in de magnetron doen? Krijg je dan gewoon een goede eetbare substantie? Of moet je echt melk koken?

Toegevoegd na 56 seconden:
Oh en als het kan, hoeveel water moet je er bij doen? Moet alles een beetje nat worden of moet je echt de helft van het schaaltje vullen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
30.9K
Ritsuka
8 jaar geleden
kan in water, maar dan vind ik het zelf een beetje smakeloos. De verhouding vloeistof + havermout staat als het goed is op de verpakking, maar is vooral afhankelijk van smaak. Sommige mensen willen dikke pap, andere liever wateriger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dat je havermout in water wel écht even moet koken. Havermout heeft van zichzelf genoeg smaak, melk hoeft daar niet per se bij. Maar dan moet je het wel de tijd geven om goed tot z'n recht te komen, met alleen even opwarmen in water met zo'n quick-variant kom je er niet. Vind ik dan hé, een ander vind het misschien prima. Maar ik neem dan échte havermout en niet zo'n drie-minuten ding en kook het een minuut of 10 in water. Daarna even tien minuten afgedekt laten staan. Je gebruikt twee tot drie keer het volume aan water t.o.v. havermout. Maar zoals gezegd: dat is persoonlijk. Als je wilt weten wat JIJ lekker vind, probeer het dan gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik deed altijd melk in een kom met 1 kopje havermout erin, verhouding melk/havermout 2,5:1. Ik voegde gelijk 2 zoetjes toe. Dan ca 3 min op vol vermogen in de magnetron en daarna even laten staan om in te dikken. Smaakt prima.

Antwoorden (3)

Je kan dit inderdaad met water,maar ik geef de voorkeur aan melk omdat ik daar de smaak toch voller van vindt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Neem een dubbel hoeveelheid aan vloeistof dan havermout.
fremar
8 jaar geleden
Het gaat om melk en havermout en koken.

Neem je brinta, is het genoeg om in de magnetron op te warmen in een kommetje of op een diep bord, maar met havermout heb je een [glazen pyrex bijv.] schaal met deksel nodig in de magnetron en MELK .

Beter is koken op vuur , maar goed als je per se de magnetron wilt gebruiken, het kàn wel. Echter havermoutpap maken met WATER is VIES [is ook geen havermout!] je hebt echt melk nodig.

Antwoord

Het is dan >>>geen havermout<<< , dus eigenlijk is het antwoord > NEE < het is vies, niet te eten, havermout moet met melk gekookt worden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Jawel ik heb een magnetron recept gevonden! het tweede hieronder.

Recept 1: Slow havermout pap

Breng 200 ml melk in een pan op middelhoog vuur aan de kook en voeg al roerende 4 á 5 eetlepels havermout (ca. 50 gram) toe. Draai het vuur laag en laat ongeveer 15 minuten zachtjes koken. Roer regelmatig door om aanbranden te voorkomen en voeg extra melk toe mocht de pap te dik worden. Als de havermout klaar is voeg je een snuf zout toe (optioneel) en laat je het nog een paar minuutjes na wellen. Roer los met een scheut melk en voeg toppings naar smaak toe.

Recept 2: Quick havermout pap

Meng de havermout met de melk en een snuf zout in een kom en verwarm circa drie minuten op 600 Watt in de magnetron. Blijf erbij staan en roer tussentijds even door. Als de pap klaar is roer je het los met een scheut melk en kunnen de toppings erdoor.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ondanks dat mensen blijven beweren dat havermout ook met water gemaakt, kan worden , jawel , en het daarna nog havermout durven te noemen... vergelijk het eens met iets dat je misschien meer aanspreekt, Omdat het in je bron staat, zou het waar zijn, toch? nou... er zijn mensen die beweren dat de Titanic niet gezonken is... wellicht is dit begrijpelijker ... en waarom zouden wij dan geloven dat de Titanic wel gezonken is? Omdat er getuigen / ooggetuigen zijn \ waren die hun ervaringen vertelden , dus zogenaamde ervaringsdeskundigen krijg je dan... En dan kun je dus honderd keer schrijven dat het niet gebeurd is... een ooggetuige die het er levend van af bracht? duidelijk!

-Nog een bron met "Oma" recept voor pap "ouderwets" of niet, wel een juist recept.
-En nog een bron.
- Ik zelf kan dus ook als ervaringsdeskundige vertellen dat havermoutpap met Melk gemaakt dient te worden. hoeveel recepten andere mensen ook aanslepen. Dat is geen havermout , dat is een aangepast dus VERANDERD RECEPT een andere versie = is iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Echter havermoutpap maken met WATER is VIES [is ook geen havermout!] " -Onjuist. Havermout is havermout, verwerkte haver. Als je daar (hete) melk of water*bij doet krijg je havermoutpap. Echter de vrager vraagt helemaal niet om pap. Havermout kan je ook met water koken, in Nederland zijn we gewend de meeste granen in melk te eten en met suiker. In andere landen wordt het juist weer (vaker) met water en peper en zout gedaan. Mijn vriendin (uit Litouwen) kent maar een graan die in LT altijd in melk wordt gekookt en dat is griesmeel. *Of een graan met water ook pap wordt is wellicht een daadwerkelijke discussie. Dat je havermout in water kan koken staat buiten alle discussie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Havermoutpap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/pap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1. Leer even het verschil tussen havermout en havermoutpap.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Havermoutpap
https://nl.wikipedia.org/wiki/Havermout 2. Leer de definitie van pap.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/pap "nou… er zijn mensen die beweren dat de Titanic niet gezonken is" Dat klopt die zijn er. Er zijn ook mensen die beweren dat zij omdat zij het niet lekker vinden havermout niet met water aangemaakt kan worden en derhalve geen havermoutpap mag heten. Beiden hebben het fout. Je kan er nog 100 recepten tegenaan gooien, 1 recept of persoon die het met water eet en je argument is nergens meer. Je kan niet gaan oordelen over subjectieve dingen als smaak, jij vind het niet lekker? Prima, in Litouwen kent men het amper met melk. DE VRAAG GAAT NIET OVER HAVERMOUT>>PAP<< maar de vraag is OF HAVERMOUT met water aangemaakt kan worden. Lees de vraag nogmaals. Jij begint over pap, niet de vrager. Je zit dus hoe dan ook fout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem met je vergelijk met de Titanic is dat diegene die beweren dat het niet gebeurd is en wel gebeurd is niet allebei gelijk kunnen hebben. Mensen die het met melk maken en mensen die het met water maken kunnen prima allebei de substanties lekker vinden. De vraag of je het dan pap mag noemen staat buiten de discussie aangezien jij die term zelf hebt aangevoerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ondanks dat mensen blijven beweren dat havermout ook met water gemaakt, kan worden , jawel , en het daarna nog havermout durven te noemen… Ja omdat havermout, havermout blijft.... ook als je het in aanmaaklimonade gooit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://stofzuigerzen.nl/havermoutpap-als-ontbijt-gezond-en-verrassend-lekker De bereiding
Wanneer je havermout als ontbijt wilt eten, zijn er verschillende bereidingen. Er pap van maken is daarvan de bekendste. Pap maken kan met twee verschillende vloeistoffen, namelijk water en/of melk. Meng 100 ml melk of water met vier eetlepels havervlokken en zet dit op het vuur. Kook de vlokken in de melk of het water zo’n 5-15 minuten, afhankelijk van de vlokken die je gebruikt (zie de verpakking). Als je de havermoutpap met water bereidt is de haversmaak heel duidelijk te proeven en als je de pap met melk kookt, wordt de smaak wat romiger. Je kan ook 50/50 melk en water gebruiken, net wat je lekker vindt. Amandel- of sojamelk kan natuurlijk ook.
Havermout kun je met water in de magnetron maken,ja dat kan.Zelf maak ik mijn havermout met water.ik zet s`avonds havermout in water te weken,eventueel met rozijnen(1deel haver-2delen water)....Dat verwarm ik s`morgens of in de magnetron,of meestal in een steelpannetje op het vuur 1 minuut doorkoken,kwartiertje laten "nagaren",dan wordt de structuur mooi pappig.Ik doe dat al jaren en ben jaren geleden overgestapt van melk op water om gewichts redenen.Ook met water is er een smakelijke gezonde hap van te maken.smakelijk.