Hoe sluit ik luchtdicht een glazen pot (zonder beugel) met een rubberen ring?

Glazen pot met jam erin bij Dille & Camille gekocht en nu wil ik het hergebruiken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
27.9K

Antwoorden (3)

Door de pot helemaal te vullen, dan de deksel met ring er op te doen en dan moet je de pot omdraaien. Door de hitte trekt de deksel vacuum.
zie : http://www.annekecornelissens.nl/inmaken-in-glazen-potten-uit-de-winkel/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Dit zal alleen gaan met potten met schroefdeksels.
Een paar druppels alcohol op de binnenkant van de deksel. Deze aansteken en gelijk op de pot draaien. Door het verbranden van de alcohol wordt de zuurstof uit de pot getrokken en vormt zich een onderdruk.
jc54
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je hierin zelf iets wilt inmaken? Als dit het geval is, dan zal je de pot niet luchtdicht krijgen zonder beugel of klem. Bij het inmaken moet de pot met inhoud namelijk in vrijwel kokend water staan om micro-organismen te doden, dit zijn de boosdoeners die voor bederf zorgen. Zij komen altijd voor in de lucht en in de voedingsmiddelen. Bij het inmaken worden door de verhitting al deze micro-organismen gedood die zich in de lucht en in het met deksel, inmaakring en klem/beugel toegespannen glas bevinden.

In het glas zal zich dan overdruk ontwikkelen, waarbij warme lucht, stoom en af en toe wat water tussen de inmaakring en het glas wordt geduwd. Het deksel en de ring, die op het glas wordt vastgehouden door de klem of beugel, functioneert dus als overdrukventiel. De stoom en evtl. vloeistof zal uit het glas ontsnappen, maar van buiten komt er geen lucht of kookvocht in het glas.

Als na het inmaakproces de pot weer afkoelt ontstaat er in de pot een vacuüm (onderdruk) en perst de druk van de buitenlucht, met veel kracht, het deksel op de glasrand en de rubberen ring en hierdoor zal de pot heel lang gesloten blijven. De klem moet dan verwijderd worden en de pot is dan luchtdicht afgesloten.

Je zult dus óf een losse klem bij de Blokker of andere zaak die inmaakspullen verkoopt, moeten kopen óf je gebruikt de pot voor droge spullen zoals snoepjes, pasta e.d.
Als voorraad pot dus.

Toegevoegd na 16 minuten:
Alleen bij het maken van jam zal je de pot kunnen gebruiken, omdat door de geleisuiker de jam meer geconserveerd is dan bij het inmaken van groenten /fruit en de pot niet in het hete water hoeft te staan. Leg de vooraf gesteriliseerde rubberen ring op de pot en vul de hete jam erin. Houd de pot vast met een doek en klem het deksel erop. Druk het goed dicht en houdt dit even vol. Tijdens het afkoelen zal de pot vacuüm trekken. Je voelt het vanzelf als de deksel niet meer loslaat.
amc