Wat bedoelt men met 2 stukken fruit op een dag?

Ik zit zovaak na te denken over hoeveel fruit ik op 1 dag mag i.v.m de fructose die in fruit zit. Natuurlijk hangt dit ook af of het in je lijstje past etc. etc. Maar op internet staat dat je gemiddeld 2 stuks fruit op een dag moet eten maar word daar dan mee bedoeld 1 appel + 1 banaan (is maar een voorbeeld.) Of word hier mee bedoeld 2 stukken van 1 appel of 2 stukken van 1 banaan. Alvast bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vraag is dus eigenlijk: word met 1 stuk fruit ook echt daadwerkelijk 1 appel of 1 banaan bedoeld.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
1 hele appel, 1 hele banaan ja.
Voor iets als druiven is het natuurlijk anders.
Ritsuka
8 jaar geleden
Hier zie je duidelijke plaatjes met wat telt als 1 portie van iets (naast fruit en groente ook andere dingen): http://www.safefood.eu/Healthy-Eating/Food,-Diet-and-Health/Eating-In/Your-guide-to-healthy-portions.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kies i.v.m. fructose voor zure vruchten, of in ieder geval voor minder zoete.
Cryofiel
8 jaar geleden
Er staat toch niet "twee stukken fruit"? Althans, ik heb dat nog nooit zien staan. Wat ik wél vaak zie staan is: "twee stuks fruit". Dan is direct duidelijk wat de bedoeling is. Wat is trouwens de reden dat je je zo'n zorgen maakt over de fructose die in fruit zit?
tinus1969
8 jaar geleden
@Cryofiel; fructose-intolerantie komt veel voor.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat zou een reden kunnen zijn - maar daar heeft vraagsteller het niet over. Maar goed, als je intolerant bent voor stof X, moet je zorgen dat je geen stof X binnenkrijgt. Dat geldt voor alle stoffen X.
tinus1969
8 jaar geleden
Hoe dan ook, alas fructose-intolerantie het probleme is, dan zou iig fructoserijk fruit mijden. Met name appels bevatten veel, fructose; vziw bananen ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij fructose-intolerantie (malabsorptie, hereditaire fructose intolerantie is iets anders) gaat het om de verhouding fructose/glucose. Enkel fructose wordt niet goed opgenomen in de dunne darm, maar fructose samen met glucose wordt via een ander mechanisme opgenomen. Het gaat dus niet zozeer om de hoeveelheid fructose an sich, maar om de hoeveelheid 'vrije' fructose. Maar inderdaad, ik zie nergens terug dat dat is waar het hier om gaat..

Het beste antwoord

Met 2 stuks fruit wordt over het algemeen 200 gram bedoeld.

Een kleine banaan is al snel 100 gr. maar met een grote heb je al snel aan de dagelijkse hoeveelheid voldaan, want die is al snel 200 gr. en die telt dan al voor 2 stuks fruit.
Neem je 2 mandarijnen dan heb je slechts 100 gr. binnen en dit geldt dan als 1 stuk fruit. Daaraan heb je op een dag dus niet genoeg en moet je er nog iets bijnemen.

Het meeste fruit bevat behalve goede voedingsstoffen ook behoorlijk wat calorieën en daarom moet je dus wel rekening houden met het gewicht en de porties van de verschillende fruitsoorten. Doe je dat niet en je eet bijv. 2 flinke bananen, dan heb je eigenlijk al 3-4 porties gehad. Nu is het uiteraard niet erg om wat meer fruit binnen te krijgen, maar doe je dit structureel dan zou je dagelijks 4-6 stuks eten en dat is weer niet zo gezond vanwege de suikers.
Met het eten van de aanbevolen 2 stuks, krijg je niet meer calorieën naar binnen dan wanneer je een chocoladereep of grote koek zou eten. Fruit bevat echter meer waardevolle stoffen en vooral vezels en is daarom gezonder.

Fruitsoorten hebben hun eigen gezonde eigenschappen. Neem je een schaaltje aardbeien, 1 kiwi of 1 sinaasappel dan krijg je de meeste Vit.C binnen. Neem je 1 abrikoos, dan heeft die er veel minder van, maar wél weer veel Vit.A.
Geen enkel soort fruit bevat zoveel kalium als kersen en bananen, meloen bevat weer veel natrium.
Kersen, ananas, druiven, banaan en mango bevatten weer veel calorieën,
aardbeien, passievrucht, abrikoos, kiwi, nectarine en mandarijnen daarentegen weer weinig.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met twee stuks bedoelt men twee "hele", dus één appel en één peer of één banaan en één sinaasappel. Natuurlijk mag ook twee appels of twee sinaasappels of noem maar op.
jc54
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik neem aan dat voor kleine vruchten als druiven, bessen of aardbeien dan een hand vol geldt als één stuk fruit, om te komen tot dezelfde voedingswaarde(n)?
Cryofiel
8 jaar geleden
Dacht ik ook aan. Twee druiven op een dag, of twee meloenen op een dag... dat is toch wel een verschil!
Antoni
8 jaar geleden
Oja, er zijn natuurlijk ook vruchten die groter zijn dan appels, peren, bananen en sinaasappels! De website die Ritsuka geeft bij de reacties op de vraag is dus een heel handige! Ook zijn er vruchten die kleiner zijn dan appels, maar groter dan druiven. Wat geldt bijvoorbeeld voor mandarijnen en kiwi's? Twee daarvan vormen één portie (= één stuk) volgens de website die Ritsuka geeft http://www.safefood.eu/Healthy-Eating/Food,-Diet-and-Health/Eating-In/Your-guide-to-healthy-portions.aspx.