Wat bedoelt men met 2 stukken fruit op een dag?

Ik zit zovaak na te denken over hoeveel fruit ik op 1 dag mag i.v.m de fructose die in fruit zit. Natuurlijk hangt dit ook af of het in je lijstje past etc. etc. Maar op internet staat dat je gemiddeld 2 stuks fruit op een dag moet eten maar word daar dan mee bedoeld 1 appel + 1 banaan (is maar een voorbeeld.) Of word hier mee bedoeld 2 stukken van 1 appel of 2 stukken van 1 banaan. Alvast bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn vraag is dus eigenlijk: word met 1 stuk fruit ook echt daadwerkelijk 1 appel of 1 banaan bedoeld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Met 2 stuks fruit wordt over het algemeen 200 gram bedoeld. Een kleine banaan is al snel 100 gr. maar met een grote heb je al snel aan de dagelijkse hoeveelheid voldaan, want die is al snel 200 gr. en die telt dan al voor 2 stuks fruit. Neem je 2 mandarijnen dan heb je slechts 100 gr. binnen en dit geldt dan als 1 stuk fruit. Daaraan heb je op een dag dus niet genoeg en moet je er nog iets bijnemen. Het meeste fruit bevat behalve goede voedingsstoffen ook behoorlijk wat calorieën en daarom moet je dus wel rekening houden met het gewicht en de porties van de verschillende fruitsoorten. Doe je dat niet en je eet bijv. 2 flinke bananen, dan heb je eigenlijk al 3-4 porties gehad. Nu is het uiteraard niet erg om wat meer fruit binnen te krijgen, maar doe je dit structureel dan zou je dagelijks 4-6 stuks eten en dat is weer niet zo gezond vanwege de suikers. Met het eten van de aanbevolen 2 stuks, krijg je niet meer calorieën naar binnen dan wanneer je een chocoladereep of grote koek zou eten. Fruit bevat echter meer waardevolle stoffen en vooral vezels en is daarom gezonder. Fruitsoorten hebben hun eigen gezonde eigenschappen. Neem je een schaaltje aardbeien, 1 kiwi of 1 sinaasappel dan krijg je de meeste Vit.C binnen. Neem je 1 abrikoos, dan heeft die er veel minder van, maar wél weer veel Vit.A. Geen enkel soort fruit bevat zoveel kalium als kersen en bananen, meloen bevat weer veel natrium. Kersen, ananas, druiven, banaan en mango bevatten weer veel calorieën, aardbeien, passievrucht, abrikoos, kiwi, nectarine en mandarijnen daarentegen weer weinig.

Bronnen:
http://afvallen-gezondleven.nl/calorieen-fruit/

Met twee stuks bedoelt men twee "hele", dus één appel en één peer of één banaan en één sinaasappel. Natuurlijk mag ook twee appels of twee sinaasappels of noem maar op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100