Waarom altijd buikpijn na uiteten?

Gekke vraag, maar het is met opgevallen dat ik elke keer als ik in een restaurant uit eten ben geweest, binnen een uur heftige buikkrampen krijg. Verder geen diarree of andere klachten.

Restaurant maakt niet uit.

Kan het komen door kruiden of vetter eten dan normaal?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.5K
Poet
8 jaar geleden
Misschien drink je dan meer wijn? Eet je meer dan anders? Zit je langer stil dan thuis?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet meer wijn. Wel meer eten dan anders denk ik. En langer stil zitten inderdaad. Kan je van lang stil zitten en eten, buikpijn krijgen denk je?
tinus1969
8 jaar geleden
Wat eet je thuis normaalgesproken? En wat eet je in een restaurant?
Ritsuka
8 jaar geleden
Eet je een te grote portie of te veel in totaal?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thuis eet ik wel minder. Eigenlijk altijd afgewogen porties, 200 gram groente, 100 gram rijst/aardappelen of pasta. En 100 gram vegetarisch vlees of kaas. En minder olijfolie en kruiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paprika wil ook weleens problemen geven!

Het beste antwoord

Let op pittige kruiden zoals knoflook, uien, hete pepers, sambal en Chinese kruiden. Hierop kunnen de darmen heftig reageren.
• Daarnaast zijn er nog andere dingen waar u mogelijk gevoelig op kan reageren. Denk daarbij aan koolsoorten, peulvruchten, onrijp fruit, koolzuur vanuit frisdranken en alcohol.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De laatste keren zijn we uiteten geweest bij een Spaans Tapas restaurant. Ik gok dat ze daar veel olijfolie, knoflook en peper gebruiken.
Het is i.i.g. altijd heel smaakvol ;-)
Thuis eet ik deze 3 ingrediënten ook wel, maar in mindere mate.

Andere antwoorden (2)

Zoals fremar al zei zijn er vele mogelijkheden. Vaak voorkomend is de hoeveelheid vet, room, suiker en zout. De smaak van eten wordt in hoge mate bepaald door deze toevoegingen. Het restaurant kookt niet noodzakelijkerwijs gezond. Het gaat om de smaak. De buikpijn kan ook ontstaan door de toevoeging van E621), maar daar zijn al boeken over volgeschreven. Ook een oorzaak zou kunnen zijn dat je meer eet dan je gewend bent omdat het goed smaakt. Je kan overwegen om bijv. geen dessert te nemen. Misschien helpt dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De laatste keren zijn we bij een Spaans Tapas restaurant gaan eten. Erg lekker en smaakvol. En veel! Ik schat in dat er veel knoflook, peper en olijfolie wordt gebruikt bij de bereiding.
Het voorafje en dessert slaan we altijd al over. We nemen meestal de "2 verrassingsrondes". Maar veel is dat ook al. Het is echt zonde. Eten is super lekker en goed. Maar de buikpijn na afloop is echt minder. En het is niet alleen in dit restaurant, ook andere restaurants.
Ik heb dit ook uiteindelijk kwam ik te weten dat ik lactose had