Is kibbeling uit de oven ongezond?

Ik ben al een tijd bezig met gezond eten maar ik vind kibbeling echt lekker. Maar de gefrituurde versie is natuurlijk ongezond maar is die uit de oven minder ongezond omdat ie niet gefrituurd is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Nee hoor, de Iglo kibbeling is niet ongezond....het is gewoon echte vis die door een beslagje is gehaald en na het voorbakken is ingevroren. Het is dan wel geen kabeljauw maar de vis is er wel familie van en de smaak is dan ook goed.

Er gaat natuurlijk niets boven de echte kibbeling die je zelf frituurt van kabeljauwwangetjes, maar die is erg duur en vaak niet te krijgen. Wat hier als kibbeling verkocht wordt is dus eigenlijk niet de originele maar het zijn stukjes witvis, meestal kabeljauw. Koop je ze gebakken bij de visboer, dan hoeft die ook niet echt gezond te zijn, mits je zeker weet dat hij een goede olie gebruikt, die tijdig ververst wordt.

Uiteraard zijn er in de Iglo verpakkingen stoffen toegevoegd die de producten langer houdbaar maken. De stoffen die bij de kibbeling zijn toegevoegd, zijn echter ook niet ongezond...de E-nrs 450 en 500 zijn een stabilisator en een rijsmiddel, die in het beslagje, het korstje dat om de vis zit, verwerkt zitten. Je vindt het ook meestal in brood, koekjes, vleesbereidingen, frites/kroketten enz. Het zijn zelfs halal voedingsmiddelen. Verder zit er dextrose in, wat niet meer dan druivensuiker is en voor de rest zit er niets chemisch ofzo in.

Het maakt wel niet zoveel uit qua vetgehalte, want ook de ovenfrites bevat vet, maar het is iets minder dan direct uit de frituurolie. Voordeel is wel dat je niet in de frituurlucht zit met de bijbehorende vetaanslag in je keuken. Daarbij is hij best lekker!
Ik heb altijd wel een pak in de diepvries, omdat ook mijn mannen hem lekker vonden, terwijl wij best goede vis gewend zijn omdat we direct aan zee wonen.
Zo af en toe staat hij dus wel eens op tafel, heel ongezond met dipsausjes bij de borrel...maar zo lekker! Het beslagje smaakt lekker en is krokant. Het enige dat ik mis is de vlokkige structuur van echte stukjes kabeljauw. Het lijkt meer op 'geperste' vis.
Doet echter aan de smaak niets af.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
ik schrijf ' want ook de ovenfrites '.... dit moet echter 'ovenkibbeling' zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch een Plus! +

Andere antwoorden (2)

Wil je gezond vis eten dan kan je vis ook stomen en/ of koken.
Maar alles wat gefrituurd is, of uit de oven is minder gezond dan je denkt.
Bij alles wat is gebakken, gefrituurd , van de BB of uit een oven, dus sterk verhit, vaak iets aangebrand , kunnen schadelijke stoffen bij ontstaan.
Dat heb je bij koken of stomen totaal niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mogelijk is de vis uit de oven, minder ongezond dan uit de frituurpan, omdat er geen vet aan te pas komt bij het garen van de vis.
Maar die zal voor een deel wel in het krokante laagje zitten voor de smaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord en het klopt dat er vet in de paneer zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je crea
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met alle respect eddijst, je geeft geen antwoord op de vraag. die is expliciet of kibbeling uit de oven gezond (of ongezond) is. Geen plus of min van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik geef aan dat alles wat is gebakken, gefrituurd , van de BB of uit een oven, dus sterk verhit, vaak iets aangebrand , kunnen schadelijke stoffen bij ontstaan, dus ook uit de oven
Alleen is het uit de oven mogelijk minder ongezond, door het minder gebruik van vet.
Er zijn natuurlijk verschillende merken die onderling ook zullen verschillen en je weet niet wat er nu precies in dat krokante laagje zit, behalve dat vet, dat mogelijk ongezond is, door de samenstelling, of toevoegingen enz.
Ik begrijp je opmerking goed en ergens heb je ook gelijk.
Maar als je naar de vraag zelf kijkt die zegt-----Is kibbeling uit de oven ongezond?
Dan is het antwoord direct ja.
Is het ongezonder dan gewoon gefrituurd?
Nee.
Om de hoofdvraag te beantwoorden: De ovenversie is in elk geval minder ongezond dan die uit de frituur (en het blijkt ook behoorlijk veel uit te maken in welk soort olie of vet je frituurt).

Elke oven heeft een temperatuurinstelling. Je bent dus zelf in staat te voorkomen dat de kibbeling te heet wordt (met kans op ongezonde verbrandingsproducten) dus kun je jouw kibbeling veilig eten, als je daar goed op let. Misschien dat het iets minder lekker zal zijn dan uit de frituur, maar ja als je moet kiezen wat doe je dan?

Wat het vet op- de kibbeling (voor het in de oven gaat of gefrituurd wordt) betreft: doorgaans wordt eiwit (het wit van een ei) gebruikt om het broodkruim op het product te bevestigen. Het broodkruim zal wel een minieme hoeveelheid vet bevatten; om brood te bakken wordt vaak een minimaal beetje vet gebruikt, waardoor brood langer vers blijft. Er zijn echter ook broodsoorten waarin geen vet wordt verwerkt! Hetzelfde geldt voor paneermeel dat je kant en klaar (zowel met, als zonder vet) kunt kopen.