Wat is een goede vervanging voor snaaiwerk, wat net zo lekker is en hetzelfde 'mondgevoel' geeft?

Dus niet een appel ofzoiets. Want dat is toch echt anders dan een zak chips of een reep chocola. (als je daarnaar verlangt, pak je meestal niet een appel oid).

13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Volgens mij zijn er niet echt goede 'chipsvervangers'.

Ik denk dat je het meer moet gaan zoeken in de hoeveelheden. Meer genieten.

Ik heb geleerd dat twee tucjes heel erg lekker zijn. Per tucje lekkerder, veel lekkerder, dan twaalf (of een heel pak).

En de eerste chipsjes zijn lekkerder dan de laatsten uit de zak, als je een hele zak leeg eet. Dus beter een klein schaaltje en bewuster genieten.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Groentechips. Te koop bij de natuurwinkels én AH.
Best heel lekker als je zin in chips hebt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Reep chocolade is helemaal niet erg zo af en toe. Als je maar wel zo puur mogelijk neemt. Hoe lichter de chocolade hoe meer suiker er in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snack a Jacks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijstewafels, of snack a jacks. Die laatste zijn dan wel weer erg zout. Ik neem vaak snoeptomaatjes, maar in die hoek zoek jij het volgens mij niet. Chocola kan af en toe ook best, maar neem dan met veel cacao (>70%).

Plak ontbijtkoek is ook lekker en niet superslecht als je de light variant neemt. En ik neem wel eens kroepoek, dat is niet heel gezond maar er zit maar 60 gram in een zak (ik weet t, jezelf belazeren maar meestal eet je de zak leeg).
paulus811
13 jaar geleden
Eigenlijk is dat er niet of nauwelijks.
Alle alternatieven zijn OF net zo vet (of vetter) OF te zout, Of de smaak valt tegen. Echte goede vervangers voor een lekkere graaisnack zijn er zo goed als niet. Vooral het mondgevoel kun je gevoeglijk vergeten.

Gelukkig is het voor snacken niet zo heel belangrijk HOE het smaakt of voelt, maar voornamelijk het simpele feit dat het er staat. De kunst is dus bij het keukenkastje de juiste keuze te maken, en dan gaat die bak vanzelf ook leeg. Uiteindelijk is snacken vooral gemaksvoer. En als net zo lekker dan niet lukt, (en geloof me, ik zoek al jaren en het gaat je ECHT niet lukken) , dan heb je in elk geval de graai-beleving en wordt de snaaihonger wel re-de-lijk bevredigd.

Mijn lijstje toegestane snacks is droevig-armoedig, maar ik zal het er mee moeten doen, en eerlijk gezegd is het ook niet echt vies, alleen meer werk vantevoren.

-Schijfjes komkommer met harissa en chilisaus
-Ongekruide (! - want de gekruide zijn bijna net zo vet als chips en veel te zout-) rijstwafels met magere smeerkaas (vooral smaal Sambal)
- Rauwkost van reepjes rode paprika, komkommer en bloemkoolroosjes, eventueel met een rode dipsaus
- Schaaltje rozijntjes (uiteraard zonder chocoladelaagje)
En natuurlijk fruit.

Soms, als ik wel weer eens iets lekkers mag, maak ik zelf chocola van 1 kleine chocoladereep en een heeeeleboel gepofte rijst of tarwe (honey hitters), rozijnen en een klein handje verkruimelde pinda's of cashewnoten. Dat meng ik met de gesmolten chocola en laat ik opstijven in een paar ijsblokjesvormen. Heel veel 'chocola' met eigenlijk maar weinig chocola er in, maar ook met mate eten, want niet echt calorie-arm. In vier tot zes flinke brokken heb je dan een half handje pinda's, een halve reep, een half kopje honey hitters en een handje rozijnen.

Geen chips en snoep mogen echter blijft armoe. Helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rijstwafel met Slankie smeerkaas geeft een lekker mondgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijstsnacks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zin heb in chips neem ik een cracker met mager hartig beleg. Dit vind ik dan net zo lekker.

Voor de chocola heb ik nog geen vervanger gevonden. Cracker met chocoladepasta heb ik weleens genomen toen ik geen chocola in huis had, maar is niet net zo lekker helaas.

In de zomer neem ik wel in plaats van een reep chocolade een chocolade ijsje (waar minder cal. in zitten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
popcorn... zelf maken en wat zout erop...da's lekker snaaien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zin heb in zoet, dan zijn verse (medjoul) dadels erg lekker. Voor het hartige snaaiwerk zijn gedroogde tomaten een goeie. Je kan ze ook zelf drogen in de oven, duurt wel een paar uur, en omdat ze zo lekker zijn zijn ze heel snel op!
Een receptje zelf-gedroogde tomaten:
-een kilo smaakvolle tomaten (bijvoorbeeld Roma) gehalveerd, ontveld en het zaad eruit gelepeld,
-een kopje marinade van balsamicoazijn, teentje knoflook, lepel honing, verse tijm en rozemarijn,
Oven op 100 graden verwarmen, de ontvelde/ontpitte tomaten op een bakblik lekken, met een kwastje de marinade erover strijken en ongeveer 3 uur in de oven zetten (af en toe de tomaatjes omkeren).
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Japanse mix of cream crackers van de Lu...