Wat is precies het verschil tussen bami en spaghetti?

Of tussen bami en pasta soorten? Ik vind het allebei heeerlijk maar WAT maakt nou het een anders dan het andere? Wat zijn de verschillen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
54.9K

Het beste antwoord

De Italiaanse pastasoorten worden gemaakt van de harde tarwekorrels die vermalen zijn tot bloem. De Chinese en Japanse varianten zijn meer bekend onder de naam 'noodles' (noedels) en worden gemaakt van maïsmeel, tarwe, boekweit of mungbonen (beter bekend als taugé) of rijstebloem. Noedels zijn meer doorschijnend van kleur. Net als bij de Italiaanse pastavariëteiten wordt bij noedels soms ei aan het deeg toegevoegd om het wat fijner en voedzamer te doen zijn. Zowel noedels als pasta zijn vers te koop, maar deze zijn maar kort houdbaar. Over het algemeen gebruiken wij gedroogde pasta's. In tegenstelling tot pasta hebben de noedels maar weinig voedingswaarde. De kant-en-klare noedelmaaltijden die momenteel zo gepromoot worden voor de snelle keuken, bevatten maar de helft van de voedingswaarde die een normale maaltijd moet bevatten. Een actieve buitensporter heeft hier dus zeker te weinig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De structuur is onder andere anders. Wat er voor zorgt dat het op een bepaalde manier aanvoelt in je mond.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Italiaanse pastasoorten worden gemaakt van de harde tarwekorrels die vermalen zijn tot bloem. De Chinese en Japanse varianten zijn meer bekend onder de naam 'noodles' (noedels) en worden gemaakt van maïsmeel, tarwe, boekweit of mungbonen (beter bekend als taugé) of rijstebloem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bami en spaghetti zijn 2 verschillende gerechten gemaakt van een pasta soort.

Bami is een gerecht gemaakt met o.a. ketjap waardoor je de bruine kleur krijgt.

Spaghetti is een gerecht gemaakt met een tomaten saus dat over de pasta gaat.

Je hebt wel een verschil tussen de soorten pasta's en waar het voor gebruikt wordt.

Zie bron voor een duidelijkere toelichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn cultuur en gemeenschap wordt bami wel als een gerecht gezien met ketjap. Zo staat het ook op het menu aangegeven als ik in een toko kom. Javaanse bami :D.
In principe : geen.
Marco Polo bracht de 'bami' mee naar zijn thuisland Italie, waar het in alle mogelijke vormen de basis van de Italiaanse keuken is gaan vormen. Maar het komt daar dus niet oorspronkelijk vandaan. (Net zoals de typisch nederlandse aardappels niet oorspornkelijk uit Nederland komen maar ook in de tijd van de grotre ontdekkingsreizen van elders zijn meegenomen.

Natuurlijk zijn er inmiddels, honderden jaren later, verschillen in de receptuur van de diverse varianten ontstaan (ook door de lokaal verkrijgbare grondstoffen), maar de basis, meel, water en eventueel eieren, is in grote lijnen gelijk gebleven.

Het is dan ook absoluut geen ramp om als je halverwege het koken merkt dat de bami op is, spaghetti of tagliatelle te pakken als die nog wel op voorraad is. En vice versa natuurlijk. Je zult het beslist niet proeven.

Het grootste smaakverschil zit hem dan ook niet in de pasta, maar in de overige ingredienten.