waarom zorgt chocolade bij veel vrouwen voor een beter humeur?

vooral vrouwen zijn dol op chocolade (mannen trouwens ook wel); maar waarom lijken veel vrouwen echt gelukkig en blij te worden door chocolade te eten, en vooral: waarom is dit effect bij vrouwen sterker dan bij mannen (en: klopt dat wel?)

Weet jij het antwoord?

/2500

Naar ik weet en hoorde, komt dit vooral door een werking binnen het endocriene systeem. Er zit o.a Tryptofaan (ook wel het 'gelukshormoon')genoemd in ;) Tryptofaan genereert serotonine in ons lichaam. Dit hormoon roept in onze hersenen een gevoel van welbehagen op. Wij kunnen zelf geen tryptofaan aanmaken, dus halen we het uit onze voeding. Naast chocola zit het bijvoorbeeld in bruine rijst, sojabonen en gevogelte. Van tryptofaan gaan we ons lekkerder voelen, maar het is ook een noodzakelijke bouwsteen voor het slaaphormoon melatonine.” Vrouwen hebben vaak wat meer schommelingen in de hormoonhuishouding waardoor stemmingen ook vaker wisselen ( PMS syndroom) of zwanger) ;)

Volgens onderzoek eten mannen meer chocolade dan vrouwen. Vrouwen denken namelijk eerder aan hun 'lijn' dan mannen. Iedereen weet dat je van chocolade dik kan worden dus.... Het grote verschil zit hem in het eetgedrag...mannen eten gewoon de chocolade en vrouwen genieten ervan. Vrouwen hebben namelijk meer smaakgevoel. Indien je ergens van genoten hebt, voel je je meestal gelukkig en voldaan. Het humeur verbetert dan altijd automatisch.

Naar mijn beste weten zorgt chocola voor endorfine in het lichaam. Endorfine is de stof die ervoor zorgt dat de mens tegenslagen en verdriet kan overwinnen. Het geeft een geluksgevoel. Bij vrouwen geeft het een vergelijkbaar gevoel met verliefdheid en dus leidt het eten van chocola bij dames tot het 'zich verliefd' voelen. Als gevolg daarvan verbetert het humeur van de dames aanmerkelijk. Ik zou dus zeggen: Dames eet je maar eens lekker verliefd! Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100