waarom zorgt chocolade bij veel vrouwen voor een beter humeur?

vooral vrouwen zijn dol op chocolade (mannen trouwens ook wel); maar waarom lijken veel vrouwen echt gelukkig en blij te worden door chocolade te eten, en vooral: waarom is dit effect bij vrouwen sterker dan bij mannen (en: klopt dat wel?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Volgens onderzoek eten mannen meer chocolade dan vrouwen. Vrouwen denken namelijk eerder aan hun 'lijn' dan mannen. Iedereen weet dat je van chocolade dik kan worden dus....
Het grote verschil zit hem in het eetgedrag...mannen eten gewoon de chocolade en vrouwen genieten ervan. Vrouwen hebben namelijk meer smaakgevoel.
Indien je ergens van genoten hebt, voel je je meestal gelukkig en voldaan. Het humeur verbetert dan altijd automatisch.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Vrouwen hebben namelijk meer smaakgevoel."
Ten eerste: wat is smaakgevoel? En waar haal je vandaan dat vrouwen daar meer van hebben? Bron?
amc
8 jaar geleden
Gevoel is een emotie en eten roept emotie op. Vrouwen hebben een groter lymbisch vermogen in hun hersenen en dit is het gebied waarin emoties samenkomen. Hierdoor hebben zij ook een beter reukgevoel ontwikkeld. Mannen hebben dan wel zo'n 16% meer hersencellen, dus grotere hersens...vrouwen hebben in hun kleinere hersens dit gecompenseerd door de hersenen beter samen te laten werken. Vanuit de oertijd was het de vrouw die ervoor bestemd was om het nageslacht te laten overleven en groot te brengen. Zij moest weten wat ze haar kind te eten mocht geven en wat niet. Misschien ontstond daardoor haar voorkeur voor zoete smaken, omdat giftige bessen bijv. meestal zuur en bitter smaken. Zij moest het eten toen namelijk verzamelen uit de natuur en dit zal door ervaring toen, zo zijn ontwikkeld. Mannen hielden zich voornamelijk met de jacht bezig, de vrouwen met de etensbereiding. Hoewel tegenwoordig de man meer is gaan koken, zal menig vrouw toch nog even moeten proeven of en wat er mist, omdat hij het vaak niet zo goed weet. De vrouw heeft er nog steeds toch meer ervaring in en dus meer ontwikkeld hebben door het betere reukvermogen. Reuk en smaak horen nu eenmaal bij elkaar.
amc
8 jaar geleden
Evtl. bronnen;
http://www.ze.nl/p/39447/man_vs_vrouw
https://www.heinpragt.com/manvrouw/manvrouw.php
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat zijn allemaal volstrekt onwetenschappelijke kletspraatjes. Academische bronnen bekijk ik vaak al met scepsis, maar Hein Pragt fabuleert er helemaal lekker op los. Er is overigens geen sprake van een limbisch vermogen, maar een limbisch systeem, waarvan het reukvermogen onderdeel uitmaakt. Evolutionaire verklaringen zijn grotendeels gebaseerd op fanatasie. Niet de evolutieleer, die staat als een huis. Maar verklaringen zoals die voorkomen in 'Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus' zijn vooral amusant, maar hebben geen enkele wetenschappelijke waarde. Meneer Gray is dan ook psycholoog en geen evolutiedeskundige. Vroeger werd gedacht dat mannen intelligenter waren dan vrouwen. Toen uit hersenonderzoek bleek dat mannen groterer hersenen hadden dan vrouwen werd dat als bewijs gezien volgens de puike cirkelredenering: mannen zijn intelligenter dan vrouwen omdat ze grotere hersenen hebben dan vrouwen. Waarom hebben mannen grotere hersenen dan vrouwen? Omdat ze grotere hersenen hebben. Je maakt hier precies dezelfde denkfout als onderzoekers destijds.
amc
8 jaar geleden
Ik heb niet het gevoel dat ik een denkfout maak in wat ik denk 'waarom' vrouwen meer van zoet houden of een beter ontwikkeld smaakgevoel hebben en dáár gaat het toch om. k heb ook nergens beweerd dat mannen intelligenter zijn dan vrouwen omdat deze meer hersencellen hebben. Het gaat om mijn antwoord en niet over wat er in een bron staat. Daarom heb ik bij mijn antwoord ook geen bron gezet. Het was omdat jij er naar vroeg en ik heb het hele artikel niet eens gelezen...ik ken de goede man niet eens. Ik zag alleen het gedeelte over het limbisch systeem en vond dat dit refereert aan de smaak/geur.
Als je sec alleen mijn antwoord bekijkt, kan je mij dan aangeven waar ik fout denk?
Heeft dit niets met het limbisch systeem te maken?
Naar mijn beste weten zorgt chocola voor endorfine in het lichaam. Endorfine is de stof die ervoor zorgt dat de mens tegenslagen en verdriet kan overwinnen.

Het geeft een geluksgevoel. Bij vrouwen geeft het een vergelijkbaar gevoel met verliefdheid en dus leidt het eten van chocola bij dames tot het 'zich verliefd' voelen. Als gevolg daarvan verbetert het humeur van de dames aanmerkelijk.

Ik zou dus zeggen: Dames eet je maar eens lekker verliefd!
Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat geldt alleen als je heel veel en dan ook nog pure chocolade eet.