Wat zijn de voedingswaarden van een stuk echt vet spek?

Ik bedoel hier van dat spek dat zo vet is dat het helemaal wit is (zie ook foto).
Als je er ook bij kan vertellen waar (online) je de informatie gevonden hebt dan is dat helemaal fijn.

Picture for question
8 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Vet spek van de slager bevat 100% vet, en geeft daarmee per 100 gram 882 calorieën. Die zijn opgebouwd uit 99,7 gram vet en 0,2 gram eiwit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het resterende 1 tiende grammetje blijkt uit water te bestaan.
Amadea
8 jaar geleden
Het varken bezit meerdere soorten spek dat uit verschillende delen gesneden wordt. Het witte verse spek wat jij bedoelt, wordt uit de rug, de nek en de 'broek' gesneden.
Ik heb hier de pdf van het 'kwalitietshandboek'/produktinformatie die alle delen van het varken beschrijft;
http://www.topvlees.nl/uploads/pim-specificaties/11000%20VARKENSVLEES/11000%20Algemeen%20varkensvlees-a.pdf

Het vetspek bevat 678 kcal (2792 kJ) het bevat vrijwel 100% vet, wat bindweefsel eiwitten, vocht en natrium. Is het verwerkt dan is er natrium toegevoegd en is het NA gehalte dus wel hoger.

Vanwege het hoge vetgehalte werd dit witte vet altijd gebruikt om er kaantjes van te bakken of om reuzel te verkrijgen. Wit spek, dat in blokjes in de pan gaat, uitbakken, smelt namelijk helemaal weg. De 'kaantjes' bleven over en dit zijn feitelijk de kruimels, afkomstig uit de bindweefseleiwitten elastine en reticuline. De reuzel werd gebruikt om vlees of groenten in aan te stoven of te bakken...de kaantje werden samen met de reuzel vaak op brood gegeten. Tegenwoordig worden de vetspek reepjes meestal gebruikt om mager vlees mee te larderen of om bijv. een kalkoen met plakjes ervan te bedekken (barderen)zodat het vlees niet uitdroogt en sappig blijft, tijdens de meestal lange oventijd.
amc