Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik geklaarde boter maak is de hoeveelheid eiwit bovenop meestal gering. soms niet. Hoe komt dat?

Ik denk dat het met de leverancier te maken heeft, maar boter hoort toch overal hetzelfde te zijn? Op ieder pakje roomboter zonder zout staat toch dezelfde ingredientenlijst?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
945
Reddie
8 jaar geleden
Boter is boter?
Cola is Cola?
Chips zijn chips?
Hoe naïef kun je wezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel mag het nooit zijn: Boter (231): een product met een melkvetgehalte van ten minste 80 % en minder dan 90 % en een gehalte aan water van ten hoogste 16 % en aan vetvrije, droge stof van ten hoogste 2 %.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31998D0582:NL:HTML
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een verklaring kunnen de seizoenen zijn,
in de winter ziet er iets meer vet en eiwit in de melk en in verhouding dus minder koolhydraten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Boter is niet gelijk aan boter.
Wat ik bedoel is dat boter een natuurlijk product is en dat hoeveel melkrestant er in zit afhangt van de melk waarvan deze gemaakt is en ook hoe.
Het is namelijk zo dat de manier van boter maken ook van invloed is op wat er in de boter zit wanneer zij af is en ook de tijd van "uitlekken" speelt een grote rol.
Nu is manier van maken misschien ook weer niet heel goed uitgedrukt daar in principe boter allemaal op dezelfde manier gemaakt wordt, namelijk door de room te kloppen tot er boter en wei overblijven. Maar de ene karnton is anders opgebouwd dan de andere, en de ene klopt de melk op een andere manier dan de andere.
Ook is de tijd van het jaar van invloed, zomermelk verschilt namelijk sterk van wintermelk daar de koeien in de winter droogvoer krijgen en in de zomer eten zij voornamelijk gras en ook dit heeft dan zijn weerslag op de hieruit gemaakte boter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Het zijn dan minimale verschillen. De reactie met als antwoord Coca Cola etc. was natuurlijk fout. Wat ik bedoel is dat sommige boters heel slecht te klaren doordat het eiwit en de andere stoffen die je weg wilt hebben zich heel moeilijk laten verwijderen en soms in echt grote hoeveelheden aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien een tip om boter te klaren:
Zet de boter op een zacht vuurtje en laat deze zo smelten, als de boter gesmolten is, schep dan het gevormde schuim af met een schuimspaan of een lepel ( afhankelijk van hoe handig je bent ) en daarna giet je de boter langzaam af zodat de melkresten in je pan blijven.
Resultaat zou mooi geklaarde boter moeten zijn ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding