Is het mogelijk om van microalgen een primaire voedingsbron te maken?

Het is mogelijk om voedingssupplementen te maken, en microalgen toe te voegen in veevoer. Is het echter ook mogelijk dat microalgen in de toekomst een groter deel van de maaltijd uitmaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Nog even wat verder onderzocht: Echt opkoken als groente (oma's keuken) zal niet gaan, of je moet slijm lekker vinden. Wat wel mogelijk zal zijn is bijvoorbeeld algen te mengen in producten als:
•deegwaar (brood, pasta)
•sappen/smoothies
•sauzen
•confituren
•marinades
•vleeswaar
•etc zie ook : http://nl.nutress.eu/producten.html

Antwoorden (1)

Algenbrood
Één van de nieuwste producten van Phycom is: ‘Meerbrood’. In het brood zijn algen verwerkt, waardoor het brood met zijn groene kleur op het eerste gezicht al afwijkt van het welbekende volkorenbrood. Maar waarom zouden wij dit groene brood moeten eten? Dit is simpel: we eten met zijn allen teveel zout. Dit kan zorgen voor een vergrote kans op ziekten, o.a. hart en vaatziekten. Het meerbrood bevat 30% minder zout dan gewoon brood, maar behoud zijn smaak. Dit komt omdat algen als smaakversterker werken. Ze zeggen zelfs dat algen niet voor een zoute, zoete, zure of bittere smaak zorgen, maar voor de vijfde smaak: ‘umami’. Dit betekent letterlijk 'lekker'. Het activeert de speekselklieren waardoor je de hartig zoute en zoete smaak extra proeft. Ook worden de algen als pil en poeder verkocht. De mogelijkheden zijn groot. Net als zout en peper kan je de algen over al je producten strooien. Verwerk de algen in je brood, voeg het toe aan je beleg, strooi het over je salades, voeg het toe aan smoothies en gebruik het in de amuse. Er zitten veel eiwitten, vitamines en mineralen in, waardoor je in 1 keer veel essentiële voedingsstoffen consumeert. Op meerbrood.com is nog veel meer te lezen over dit unieke brood.

https://foodreporter.nl/reports/kijkje-in-de-keuken/denk-aan-de-toekomst-eet-algen

Maar natuurlijk zijn niet alleen de algen zelf te eten ook zijn ze nuttig als fabriekje:

Ze zijn in staat om een heel scala aan producten te produceren die voor de mens interessant zijn. Hierbij moet je denken aan voedingscomponenten zoals eiwitten, onverzadigde vetzuren zoals omega-3 vetzuren en verschillende suikers die geschikt zijn voor menselijke of dierlijke consumptie. Maar ook kleurstoffen (β-caroteen), smaakstoffen, chemicaliën, geneesmiddelen etc.

http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Leerstoelgroepen/Agrotechnologie-en-Voedselwetenschappen/Bioprocestechnologie/Profielwerkstuk/Algemene-informatie.htm
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar kan dat brood nou wel of niet dienen als primaire voedingsbron?
erotisi
8 jaar geleden
Of algen als primair voedingsbron kunnen worden gebruikt, ligt eraan wat je onder primair verstaat.
In het verre oosten bijv. is zeewier (macroalgen) een redelijk bekende voedingsbron (misschien vergelijkbaar met de groentes in sushi).
Maar of je bijv. algen als vervanging van (de primaire) groente kunt gaan eten weet ik niet precies, maar er zitten zeker voedingsstoffen in die goed zijn: "Algen bestaan voor maximaal zestig procent uit eiwitten, die een plantaardig alternatief kunnen vormen voor dierlijke eiwitten. Verder bestaan ze tot dertig procent uit olie, die rijk is aan gezonde omega 3- en omega 6 vetzuren. Dat bestanddeel is geschikt als spijsolie voor fabrikanten van voedingsmiddelen. Wetenschappers hebben tot nog toe zo’n 80.000 algensoorten ontdekt en beschreven.
De kweek van algen is geen ingewikkelde bezigheid. De micro-organismen worden in bassins van ongeveer veertig centimeter diepte gehouden. Het water wordt met behulp van schroeven (zoals van een watermolen) in beweging gehouden. Algen vermenigvuldigen zich met behulp van afvalstoffen en (zon)licht.
Iedere 24 uur wordt er geoogst – het hele jaar door. De algen worden uit het water gefilterd, verwarmd en gedroogd. Ze vallen vervolgens als een dun soort bladerdeeg in opvangbakken en smaken naar groente (boerenkool). Vervolgens kunnen de bruikbare bestanddelen eraan worden onttrokken." http://www.callenbach-meerburg.nl/Website%20Callenbach%20Ned/uit%20de%20media/algen_op_de_boterham_door_ap_van.htm Maar of het dus zo is dat je een kilo algen kunt gaan kopen in de supermarkt en die thuis na wat koken kunt gaan opeten, is mij niet duidelijk want het kan zijn dat die algen moeilijk te verteren zijn voor de mens.
erotisi
8 jaar geleden
"TNO loopt in de wereld vooraan om op deze schaal alle waardevolle ingrediënten uit de alg te kunnen winnen in plaats van een enkel deel van de alg. Dit gebeurt met innovatieve technologie, die het mogelijk maakt om de zeer taaie celwand van algen non-destructief open te breken en daar vervolgens stoffen als eiwitten, oliën, en koolhydraten op een energie-effectieve manier uit te winnen."
https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2014/9/eerste-proeffabriek-voor-algenraffinage/ Dus als al innovatieve technologie vereist is om de taaie celwand te overwinnen, is bereiding in eigen keuken misschien nog ver weg.