Het woord ontbijt bestaat oorspronkelijk uit twee delen: het Middelnederlandse ‘ont’ betekent voorafgaand aan. Het woord ‘bijt’ is afgeleid van bijten oftewel eten. Dat betekent dat het ontbijt gezien wordt als ‘het beginnen aan eten’. In andere Europese culturen hebben de woorden voor ontbijt een andere herkomst. Het Engelse ‘breakfast’ betekent letterlijk het doorbreken van het vasten (break the fast). Ook het Franse ‘petit déjeuner’ is daarop gebaseerd (rompre le jeûne). Het Duitse ‘Frühstück’ maakt duidelijk dat er in al vroeg een stuk(je) gegeten wordt. Het Portugese ‘café da manhã’ combineert het koffiedrinken met de kleine ochtendmaaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant om van al die talen dat te lezen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, he? Taal vind ik zelf ook reuzeboeiend! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je weer wat geleerd vandaag :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie wel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook volgens van Dale groot etymologisch woordenboek correct.
+

Andere antwoorden (4)

Omdat er een woord voor moest komen, en "ontbijt" was nog nergens anders voor in gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
phlauw,he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dolfti, wat kom je hier in godsnaam doen met al die domme, bijdehante opmerkingen van je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yukkuri shiteitte ne!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker makkelijk puntje gescored!!!
Het woord ontbijt bestaat oorspronkelijk uit twee delen. Het Middelnederlandse 'ont' betekent 'voorafgaand aan'. Zoals ontwaken 'wakker worden' betekent, ontdooien 'beginnen te dooien' en ontstaan 'beginnen te staan'. Het woord 'bijt' is afgeleid van bijten oftewel eten. Dat betekent dat het ontbijt gezien wordt als 'het beginnen aan eten'. 'Ontbijt' is dus gewoon een ander woord voor de eerste maaltijd van de dag. Het woord ontbijt werd voor het eerst opgetekend in de eerste helft van de 13e eeuw. In andere Europese culturen heeft het woord ontbijt een andere herkomst. Het Engelse 'breakfast' betekent letterlijk het doorbreken van het vasten (break the fast). Ook het Franse 'petit déjeuner' is daarop gebaseerd (rompre le jeûne). Het Duitse 'Frühstück' maakt duidelijk dat er al vroeg een stuk(je) gegeten wordt. Het Portugese 'café da manhã' combineert het koffie drinken met de kleine ochtendmaaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nja Het ontbijt is ontstaan in Frankrijk, het bestond uit met melk aangemaakte soep.
Het woord ontbijt is afgeleid van het Middelnederlandse 'ont'
Wat betekent 'beginnen aan' en van het Middelnederlandse 'bijten'
Wat betekent 'eten.'
In het Frans is ontbijt: 'déjeuner'
In het Engels is ontbijt: breakfast
In het Spaans is ontbijt: desayuno
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het beestje een naam moet hebben