Waar blijft de olie in de wok?

Nou ben ik geen topchef, EN woon sinds kort op mezelf. Ben een beetje op mn dieet aan t letten.

Nu vroeg ik me af, Ik kook op inductie. En gooi gemiddeld ongeveer 1 eetlepel olie in de ok (ongeveer 15ml).
Nou als ik aan het wokken ben, zo tegen de tijd dat ik bijna klaar ben (en valt vooral op na het opscheppen, kook elke dag voor 1 dag gewoon).
Zit er helemaal geen olie meer in de pan...

Waar blijft die olie? verdampt dat? Of trekt dat zeg maar in je eten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat heb je juist gezien, de olie trekt in het voedsel of blijft aankleven, terwijl er door verdamping maar een klein deeltje verloren gaat.

Het is dus belangrijk, dat je een olie gebruikt, die niet te ongezond is....
Als optie kun je b.v. kokospalm-vet gebruiken, die in een kuipje wordt aangeboden en niet erg veel kost.
Kokosolie is geurloos en heeft een neutrale smaak, die tot 160°C kan worden verhit, goed om te braden, bakken en wokken dus.

Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Een olie die tot 160 graden verhit kan worden is zeker niet geschikt om in te wokken. Veel beter is arachide olie. En zoals panteao hierboven schrijft, kokosvet is nog ongezond ook. Overigens is wokken iets anders dan bakken in een holle ronde pan. Echt wokken kan op de meeste gasfornuizen niet en op inductie al helemaal niet. Voor echt wokken heb je minimaal een 4kw brander nodig, dat halen de huis tuin en keukenfornuizen nooit (op enkele uitzonderingen na).
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Grappig is dat hoe iedereen denkt dat die kokostroep gezond is. Waar die fabel vandaan komt is me een raadsel.