Waarom wellen rozijnen niet weer tot hun originele grootte?

Rozijnen zijn gedroogde druiven. Als je ze welt zou je denken dat ze weer de originele grootte aannemen, maar ze blijven gerimpeld. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Men denkt vaak dat blauwe rozijnen van blauwe druiven komen en gele rozijnen van witte druiven. Maar in werkelijkheid worden bijna alle rozijnen van witte of groengele druiven gemaakt. Alleen krenten zijn gedroogde kleine blauwe pitloze druiven.

Rozijnen zijn afkomstig van verschillende variëteiten van de druif, uit o.a. Zuid-Europa, Turkije of Californië. Na het plukken worden de druiven in zogeheten potas gedrenkt in een soda oplossing, waardoor het velletje gaat scheuren en de druif makkelijker verdroogt.

Dat gescheurde velletje is er de oorzaak van dat een rozijn door 'm te wellen niet meer de oorspronkelijke grootte van de druif waarvan hij is gemaakt terug kan krijgen. Alleen het binnenste vruchtvlees kan vocht opnemen. De buitenste laag kan het niet meer vasthouden.
Amadea