Waarom moet pindakaas donker staan?

Op de pot staat dat pindakaas donker bewaard moet worden. Wat gebeurt er als ik hem gewoon altijd op tafel laat staan omdat ik nou eenmaal zittend aan tafel eet? Of kan die pot toch beter na het eten in een kast gezet worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aantal redenen waarom veel voedingsmiddelen in het donker bewaard moeten worden:
http://www.opdieet.nl/vitamines.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kost je één pot pindakaas om dat uit te proberen....

Antwoorden (2)

Omdat er een bestanddeel in pindakaas zit, pindaolie (arachideolie), die onder invloed van licht kan schiften. Dat schiften is een vorm van bederf. Dat wil je graag voorkomen. Dat kan door de pot in het donker te zetten.
escape
8 jaar geleden
Utrecht
8 jaar geleden
niet schiften maar oxideren (dus ranzig worden).
Het is bekend dat olieën en vetten door zuurstof en zonlicht ranzig worden. Je ruikt dan een zurige lucht. Dit wordt oxidatie genoemd. Ook noten en zaden bevatten van nature al veel olie en hier kom je dit oxideren dus ook tegen en wordt het vet ranzig.
Aan de gemalen pinda's waarbij al olie vrijkomt (arachide- ook wel pindaolie genoemd)wordt ook nog eens andere plantaardige olie toegevoegd omwille van de smeuigheid, er zit dus veel olie in die ranzig kan worden bij verkeerd bewaren.
Laat maar eens een pot pindakaas langere tijd staan en je ziet er langzaam een laagje olie op staan. Je moet dan alles weer even doorroeren zodat de pasta weer smeuig wordt.

Om oxidatie en daardoor rans tegen te gaan, moet je vette voedingsmiddelen niet lang blootstellen aan licht en warmte, dus altijd koel en donker bewaren
amc