hoe komt het dat mijn scampi's melig smaken?

Ik woon in Limburg en kan geen verse scampi's krijgen. Dus koop ik ze ingevroren . Na het ontdooien bak ik ze en dan zij ze vaak erg melig. Weet iemand hoe dat komt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Door het invriezen. Bevroren producten smaken nu eenmaal niet precies hetzelfde als verse. Als je ze bevroren hebt gekocht en ze zijn wellicht een klein beetje ontdooid tijdens het vervoer en daarna opnieuw bevroren, kan er nog extra smaakverlies optreden. En het kan ook nog zijn dat je ze te gaar eet.
Maar sorry, garnalen uit de diepvries zijn in de regel nu eenmaal wat melig, als je verse gewend bent. Heb je ook geen visboer in de buurt ? Die zou toch gewoon niet-bevroren garnalen voor je moeten hebben of kunnen bestellen. Zeker als je ze zo eet en niet verwerkt in en gerecht, heeft dat toch wel de voorkeur boven diepvries.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij het diepvriezen ontstaan vaak ijskristalletjes die de cellen van het product inprikken en dit resulteert erin dat er bij het ontdooien vocht uit lekt. Hierdoor kan het product dus droger en/of taaier worden, of zo je wilt meliger gaan smaken. De producten die professioneel zijn diepgevroren zijn op een heel lage temperatuur ingevroren, om de vorming van ijskristallen tegen te gaan, die hebben dus weinig vochtverlies indien je ze direct zou ontdooien.

Meestal koop je ze dus en dan moet je nog naar huis. Onderweg beginnen ze dus al iets te dooien, maar thuis aangekomen voelen ze gewoon nog diepgevroren aan en meestal leg je ze dan even in jouw vriezer omdat je ze op een later tijdstip wilt bereiden. Jouw vriezer heeft (meestal) een temperatuur van -18 graden C. Dit is meer een bewaar temperatuur dan de vriezers die echt diepvriezen. Dan moet je min. 24 graden C. hebben of nog kouder. Laat je zo'n zak dan langer liggen, dan vormen zich grotere ijskristallen, die de broze celwanden doorprikken en verliezen de scampi's( in dit geval) , tijdens het ontdooien celvocht en verliezen ze hiermee vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten én smaakstoffen. Heb je dan nog eens gepelde en/of voorgekookte scampi's gekocht, heb je nog minder smaak dan wanneer ze het pantser nog om zich heen hebben en vers zijn ingevroren.

Koop dus het liefst ongepelde en niet voorgekookte scampi's. Bereid ze zo snel mogelijk en ontdooi ze ook het best in een vergiet en spoel ze met warm water. Wil je ze van tevoren pellen, zorg er dan voor dat ze niet helemaal ontdooid zijn.Dep ze goed droog en roerbak ze kort in olie met knoflook of andere smaakmakers. Je kunt ze ook omwikkelen met bacon en onder de grill leggen of er een lekker pittige saus bij maken. Gamba's of scampi's hebben vaak wat extra smaak nodig omdat ze een minder sterke smaak hebben dan gewone grijze garnaaltjes uit de Noordzee.
amc