Wat is het verschil tussen braadworst en verse worst?

Behalve dat verse worst veel duurder is

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
22.1K

Antwoorden (2)

Feitelijk is er geen verschil tussen de worsten. Het zijn gewoon verse worsten.
Het vlees wordt als gehakt gemalen, gekruid en in een darm gedrukt, de uiteindjes van de darm worden dichtgedraaid en de worst wordt gebakken.
De echte braadworst, die ook altijd zo genoemd wordt omdat hij de originele vorm heeft die bij een braadworst hoort, is een lange verse worst, die opgerold wordt. Eigenlijk werd hij ooit zo bekend als braadworst. Dit was dus de originele vorm van dé braadworst.
Later ontstonden kleinere verse worsten waarbij de lange rol werdt onderbroken in kleine deeltjes die op een bepaalde afstand onderling werden afgeknepen en dichtgedraaid. Dit wordt nog steeds 'een saucijsje' genoemd.
Zo ontstonden er meerdere vormen, ietsje gebogen langere worstjes, rechte worstjes, dikke korte worsten en ook gebogen worsten met de vorm die we van de rookworst kennen. Deze wordt altijd verse worst genoemd, want de braadworst die wij inmiddels als braadworst kennen, heeft die immers niet.

De enige echte braadworst die bij alle slagers zo genoemd wordt is dus eigenlijk de lange opgerolde worst, die je zelf in stukjes kunt verdelen. De kleine onderbroken rol worstjes worden altijd saucijsjes genoemd en de verse rookworstvorm wordt altijd verse worst genoemd. De andere vormen worden óf braadworst, óf verse worst genoemd. Het is een keuze van de slager welke naam hij eraan geeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kenmerk van de verse worst is dat er altijd rauw gehakt vlees in de darm zit. Een voorgebraden of voorgekookt worstje mag dan ook geen verse worst genoemd worden.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar qua smaak zou het dus niks uit moeten maken? Opvallend dan dat de braadworst bijvoorbeeld bij ah een stuk goedkoper is dan de verse worst
amc
8 jaar geleden
http://www.ah.nl/producten/product/wi169421/ah-braadworst
http://www.ah.nl/producten/product/wi199711/ah-verse-worst Ik denk dat het aan het gewicht ligt. De verse worst is zwaarder (500 gr) en de braadworst is slechts 300 gr. Zoals je ziet staat bij de beschrijving van de verse worst, '500 gr. sappige BRAADworst'.....
Of het verschil in Nederland even groot is weet ik niet ( voor mij inmiddels wel) want verse worst wordt ook vaak als 'braadworst' verkocht. Maar hier in Duitsland is er in de praktijk duidelijk verschil : Frische Wurst is gekruid gehakt in een velletje, rauw vlees dus, dat nog helemaal klaargemaakt moet worden. De term Bratwurst daarentegen wordt meestal gebruikt voor een voorgekookte / voorgewelde / voorgestoomde (verse) worst, die je in theorie al zo zou kunnen eten, maar die je normaliter weer opwarmt door hem kort te bakken of grillen.

Het voordeel daarvan is dat de bereidingstijd kort is, en de worst dus niet snel zal verbranden en het velletje heel blijft. Als je een verse worst op de barbecue of hete plaat legt, is de kans groot dat de buitenkant zwart is voor de binnenkant gaar is.

Een verse worst bereid je dan ook altijd door hem of vooraf te wellen, of na aanbraden water toe te voegen(en dat weer te laten verdampen en de worst af te bakken). Een braadworst hoeft alleen nog maar even gebakken of gegrild te worden, en is klaar als hij bruin is. Maar nogmaals, ook voor verse worst wordt soms de term braadworst gebruikt, dus even goed opletten ;-)