Hoe wordt een supermarkt ingedeeld?

In het algemeen kan ik producten in de supermarkt wel vinden, maar soms vraag je je af waarom het ergens bij ligt. Is dat indelen ontsproten aan het brein van een onbegrepen grootgrutter en is dat ergens vastgelegd of wordt het ingegeven door het feit dat er ergens nog plaats is in de schappen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Een supermarkt wordt zéér doordacht ingedeeld.

De meeste supermarkten beginnen bij groente en fruit. Dit is namelijk de meest kleurrijke afdeling en geeft je direct een goed gevoel. Daarnaast laat de supermarkt zien dat er verse producten zijn, wat ook weer een positief beeld geeft over de rest van de winkel.
Er is nog een ander voordeel aan het beginnen met groente en fruit. Als je je gezonde boodschappen al hebt aangeschaft, zal je sneller bereid zijn om 'ongezonde' producten te kopen. Je voelt je dan minder schuldig.

Supermarkten zijn over het algemeen ingedeeld per dagdeel. Want na de groente-en-fruitafdeling komt vaak het vlees en het vis, gecombineerd met andere ingrediënten om het avondmaal compleet te maken. Vervolg je je weg door de supermarkt, dan vind je de kaas, het vleeswaren en het brood. Zo kun je bij het samenstellen van jouw avondmaaltijd, lunch of ontbijt makkelijk kiezen tussen verschillende producten. Deze indeling stimuleert je om sneller en makkelijker producten te kiezen.

Melk en cosmetica zijn vaak achterin de winkel te vinden. Dit zijn producten waarvoor klanten speciaal naar een supermarkt komen. Door deze helemaal aan het eind van de winkel te plaatsen, worden klanten gedwongen eerst de winkel door te lopen. Hierdoor wordt de verleiding groter om meer te kopen.

De supermarkten bekijken nauwkeurig waar ze hun producten moeten plaatsen. De artikelen waar het meest aan verdiend wordt, staan vaak op ooghoogte in de schappen. Veelal zijn dit de A-merken, maar tegenwoordig staan ook de eigen huismerken op die plaats.

De meest populaire artikelen staan halverwege het gangpad. Hierdoor word je gedwongen om het gangpad in te lopen waardoor je wellicht in de verleiding komt om ook andere producten te kopen.

Het weglaten van objecten kan ook van invloed zijn op jouw aankopen. Probeer maar eens een klok te vinden in een supermarkt. Deze hangen ze expres niet op, zodat je minder besef hebt van tijd en minder gehaast je boodschappen kunt doen.
SimonV
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
Mooi antwoord Simon. Daarnaast merk je ook vaak lege schappen van een bepaald merk waardoor mensen verplicht voelen om het huismerk te nemen. Deze heb ik van een maat die in een supermarkt leiding geeft. In ieder geval een +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bedoelt "doortrapt" in plaats van "doordacht"...?