Kunnen toxines onschadelijk worden gemaakt door goed door te bakken en braden?

Meestal wordt afgeraden om voedsel voor de tweede keer in te vriezen. Maar stel je wilt toch opnieuw invriezen en eet het een paar dagen later op, kun je dan een voedselvergiftiging voorkomen door het goed door te bakken?
Ik begrijp dat het dan allemaal niet meer zo heel goed en vers zal smaken, maar goed je krijgt toch wat binnen?!

8 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
die toxins blijven gewoon aanwezig volgens mij

Het beste antwoord

Nee, indien zich echt toxines (giftige stoffen) hebben gevormd door micro-organismen, wordt je vergiftigd ipv geïnfecteerd. De meeste toxinen zijn hittestabiel en worden door verhitting NIET onwerkzaam gemaakt. Het kan zo zijn dat de micro-organismen al dood zijn en de giftige stoffen (exotoxinen) werkzaam blijven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er worden niet heel snel toxines gevormd en het is ook geen probleem om een stuk vlees dat eerst ontdooid is nogmaals in te vriezen. Het is wel zo dat het vlees niet rauw mag zijn. Rauw vlees dat is ontdooid heeft beschadigde cellen opgelopen die uit het vlees druipen tijdens het dooien. Bacteriën zijn hier gek op en vermeerderen zich al snel in dit vocht. Laat het dus nooit in dit druipvocht liggen als je het ontdooid. Na het ontdooien kan je het weer invriezen, maar je moet het dan wel eerst bereiden, dus garen, bakken of whatever je ermee van plan was. Eenmaal bereid kan je het alsnog weer invriezen, maar doe het daarna niet meer en eet het dan gewoon op.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je haalt 2 dingen door elkaar.

Toxines zijn gifstoffen, dan heb je het bijvoorbeeld over solanine in aardappelen die in het licht hebben gelegen, en daardoor groen worden. Deze gifstoffen blijven ook na vriezen en opnieuw verhitten aanwezig, en dus schadelijk.

Als je het hebt over bacterie groei in bijvoorbeeld vlees of andere producten die je eerst al eens verwarmd hebt, daarna langzaam af hebt laten koelen, zodat er bacterie groei op kan treden. Als je dit daarna gaat invriezen, en een tijd later opnieuw gaat verwarmen, dan is het erg belangrijk dat je dit goed gaat verhitten, risico is dan niet zo groot meer voor een gezond persoon.

Als je het ontdooid hebt, en het ruikt niet goed meer dan niet twijfelen en wegdoen.
Gebruik je gezond verstand en je zintuigen, neus, ogen etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
bepaalde bacterien maken toxines aan, die blijven aanwezig in het product zelfs als je de bacterie zelf doodkookt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, klopt