Mogen er fruitvliegjes in de supermarkt rondvliegen?

Ik was vanmiddag in de supermarkt en om de nectarines vlogen allemaal fruitvliegjes. Mag dat in een supermarkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Amadea
8 jaar geleden
Dan zal er een rotte nectarine tussen hebben gelegen. Er hoeft maar even wat overrijp fruit te zijn geplet, of de fruitvliegjes komen er al op af...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe denk je het tegen te houden ?
Erna55
8 jaar geleden
Stond er geen bordje : verboden voor fruitvliegjes ?

Het beste antwoord

Het is niet wenselijk, maar een verbod zou betekenen dat alle winkels gesloten moeten worden.

Natuurlijk is het beter dat er geen fruitvliegjes in de supermarkt vliegen. Maar anders dan in een operatiekamer waar je allerlei maatregelen kunt nemen zoals een luchtsluis en gefilterde aanvoer van verse lucht, kan dat in de supermarkt niet. Want er komen voortdurend klanten naar binnen en buiten lopen. Dus staan de deuren geregeld open. Daar doorheen komen ook stoffen die door fruit worden afgegeven, en tevens fruitvliegjes aantrekken. En fruitvliegjes kunnen gewoon door een openstaande deur heen vliegen. De aanwezigheid van deze beestjes (evenals van enkele vliegen en wespen) is dus nauwelijks te voorkomen.
De enige manier daarvoor is: de deuren nooit open doen, maar dan kan een klant niets kopen (en de winkel kan niet bevoorraad worden) en dat is in strijd met de bestaansreden van een winkel.

Bij groothandels zoals Sligro en Hanos zul je overigens minder fruitvliegjes tegenkomen: hun groente-afdeling is (net als die voor vlees en vis) vaak extra koel en ook extra afgeschermd (om de temperatuur van de lucht goed te houden). De kans dat daar fruitvliegjes doordringen (die immers een extra deur moeten passeren) is kleiner en ze houden bovendien niet van kou. Tenslotte, je komt vrijwel altijd binnen via een non-food afdeling, die voor insecten weinig aantrekkelijke geuren afgeeft. Maar ook bij dit soort winkels is geen garantie dat je nooit fruitvliegjes zult aantreffen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Bij alle AH-filialen waar ik wel eens kom is dat niet het geval, daar zijn fruit en groente net na de ingang opgesteld.

Andere antwoorden (1)

Het mag eigenlijk niet voorkomen in een winkel die fruit aanbiedt en er zijn dan ook richtlijnen voor om het te voorkomen. Het personeel weet dat ze moeten controleren en fruit moet verwijderen als het overrijp is en het risico op rotting dreigt te komen.
Indien er fruitvliegjes bij het fruit rondvliegen is dit het teken dat het personeel niet goed aangestuurd wordt en er geen controle is, of althans niet voldoende!

Fruitvliegjes reageren namelijk sterk op de alcoholgeur die ontstaat bij overrijp fruit of beschadigd fruit. Bij bederven gaat fruit rotten en dan zal het gaan gisten en daardoor ontstaat alcohol. Fruitvliegjes zullen dit onmiddelijk ruiken en gaan erop af.
Ik durf haast te wedden dat er tussen de nectarines, waar zij het meest worden aangetroffen dus een overrijp of beschadigd exemplaar ligt.

Je kunt dus rustig het personeel of een leidinggevende hierop aanspreken en die zal met het schaamrood op de kaken (als het goed is) het vak nectarines laten controleren...de boosdoener verwijderen en de hele boel goed schoon laten maken.
Zo zou het moeten gebeuren en zo hoort het ook.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
++++!
Zeker na zo'n onzin reactie van bord "verboden... Enz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Plus, vandaag overrijpe nectarines. Morgen bij ander overrijp fruit.
@kellykat, waar zijn je plussen ::)) ?
Die ene plus is van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plussen zijn voor @amc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kellykat, maar die heb je nog niet gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Zou niet weten hoe anders
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kellykat, op de duim klikken, die omhoog staat ::)