Welk voedsel is totaal eiwitvrij?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
46.1K
Cryofiel
8 jaar geleden
Geraffineerde suiker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is de reden voor je vraag?
Ik kan roepen olie maar ik heb zon idee dat dat niet is wat je zoekt net zo min als de suiker.
tinus1969
8 jaar geleden
En hoe eiwitvrij wil je het hebben? Zoals ook al hieronder aangegeven: Boter bevat 0.7% eiwit, vind je dat eiwitvrij genoeg?
Thecis
8 jaar geleden
waarschijnlijk niet, er wordt gevraagd naar totaal eiwit vrij. 0.7% is een goed kwantificeerbaar getal, dus aanwezig. De wedervraag zou eerder moeten zijn, als er mogelijk sporen van eiwitten inzitten, is dat eiwitvrij genoeg?

Antwoorden (3)

Voorbeelden van voedingsmiddelen die eiwitvrij zijn: thee, koffie, limonadesiroop, honing, boter, olie, suiker, jam en fruit.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
De koffie die ik drink is niet eitwitvrij. Zwarte koffie bedoel je waarschijnlijk?
Boter lijkt mij ook niet te kloppen. Dat is van melk gemaakt, dus daar zitten vast nog wel wat proteïnes in. En inderdaad, volgens http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=644 bevat boter per 100 gram 0,7 gram eiwit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fruit in zijn algemeenheid klopt zeker niet ; bananen, mango's, aarbeien, avocado's en de meeste bessen bevatten vrij veel eiwit. Boter - echte - is wel eiwitarm ; daar zijn vrijwel alle melkbestanddelen uit.
Dat zijn er maar heel weinig. Veel eiwit vinden we in vlees, vis, zuivel en peulvruchten, maar ook in heel veel groentes en graanproducten zit wat eiwit.
Alleen producten die vrijwel volledig uit suiker of vet bestaan (of die helemaal geen voedingsstoffen bevatten) zijn ook volledig eiwitvrij. Fruit is vaak eiwitvrij - met uitzondering van avocado, aardbeien, mango, bessen en bananen.

Gelukkig word er nooit een volledig eiwitvrij dieet voorgeschreven ; in een (streng) eiwitarm dieet mag men wel degelijk veel normale dingen eten, alleen moet je de echt eiwitrijke producten zo veel mogelijk mijden. (Noten, dierlijke producten, sommige granen, peulvruchten, gebak). Maar ook voor iemand met bijvoorbeeld PKU, nier- of leverinsufficiëntie zijn eiwitten WEL een belangrijke voedingsstof. Helemaal eiwitvrij eten is dus ook voor hen geen goed idee. Ze mogen er alleen niet meer van dan het lichaam kan verwerken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Fruit is nooit eiwitvrij. Eiwitten zijn noodzakelijk voor het leven.
Een eiwitvrij dieet is dan ook niet met het leven verenigbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat bedoelde ik te zeggen. Maar je hebt gelijk, daar had wellicht eiwit-arm moeten staan ;-)
http://www.ikazia.nl/sites/default/files/800336%20Eiwitbep%20voeding%20bij%20nier%20enof%20leverziekten_0.pdf

Bovenstaande PDF betr. diëtetiek, geeft een lijst met producten die geen eiwit bevatten, als je de complete lijst wilt zien.

In het kort verteld, zit er geen eiwit in; Boters en vetten zoals olie, (alleen gezouten boter bevat 0,1 gr. eiwit).
Dranken als koffie (zwart), thee, frisdrank en limonade.
Suiker.
Zoet snoepgoed zoals zuurtjes, pepermuntjes, winegums enz.
Zoet broodbeleg zoals chocopasta,-hagelslag,(-vlokken echter wel 1 gr. per snee!) jam,muisjes, stroop ...
Bindmiddelen zoals maizena enz.
Kruiden/specerijen zoals azijn, mosterd, ketjap, tomatenpuree...

In het algemeen zijn er twee soorten eiwit, namelijk dierlijk- en plantaardig eiwit en het lichaam kan niet zonder! Je hebt eiwitten nodig om te functioneren. De hoeveelheid kan je echter wel beperken als het echt nodig is en dat doe je alleen al als je de producten met véél eiwit minder eet zoals melkproducten, eieren, vlees/vis, noten en peulvruchten.
amc