Welk voedsel is totaal eiwitvrij?

Weet jij het antwoord?

/2500

Voorbeelden van voedingsmiddelen die eiwitvrij zijn: thee, koffie, limonadesiroop, honing, boter, olie, suiker, jam en fruit.

Bronnen:
https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ond...

Dat zijn er maar heel weinig. Veel eiwit vinden we in vlees, vis, zuivel en peulvruchten, maar ook in heel veel groentes en graanproducten zit wat eiwit. Alleen producten die vrijwel volledig uit suiker of vet bestaan (of die helemaal geen voedingsstoffen bevatten) zijn ook volledig eiwitvrij. Fruit is vaak eiwitvrij - met uitzondering van avocado, aardbeien, mango, bessen en bananen. Gelukkig word er nooit een volledig eiwitvrij dieet voorgeschreven ; in een (streng) eiwitarm dieet mag men wel degelijk veel normale dingen eten, alleen moet je de echt eiwitrijke producten zo veel mogelijk mijden. (Noten, dierlijke producten, sommige granen, peulvruchten, gebak). Maar ook voor iemand met bijvoorbeeld PKU, nier- of leverinsufficiëntie zijn eiwitten WEL een belangrijke voedingsstof. Helemaal eiwitvrij eten is dus ook voor hen geen goed idee. Ze mogen er alleen niet meer van dan het lichaam kan verwerken.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/...
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie...

http://www.ikazia.nl/sites/default/files/800336%20Eiwitbep%20voeding%20bij%20nier%20enof%20leverziekten_0.pdf Bovenstaande PDF betr. diëtetiek, geeft een lijst met producten die geen eiwit bevatten, als je de complete lijst wilt zien. In het kort verteld, zit er geen eiwit in; Boters en vetten zoals olie, (alleen gezouten boter bevat 0,1 gr. eiwit). Dranken als koffie (zwart), thee, frisdrank en limonade. Suiker. Zoet snoepgoed zoals zuurtjes, pepermuntjes, winegums enz. Zoet broodbeleg zoals chocopasta,-hagelslag,(-vlokken echter wel 1 gr. per snee!) jam,muisjes, stroop ... Bindmiddelen zoals maizena enz. Kruiden/specerijen zoals azijn, mosterd, ketjap, tomatenpuree... In het algemeen zijn er twee soorten eiwit, namelijk dierlijk- en plantaardig eiwit en het lichaam kan niet zonder! Je hebt eiwitten nodig om te functioneren. De hoeveelheid kan je echter wel beperken als het echt nodig is en dat doe je alleen al als je de producten met véél eiwit minder eet zoals melkproducten, eieren, vlees/vis, noten en peulvruchten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100