ja, dat zou kunnen, maar dan kun je het ook herkennen. Separatorvlees bestaat ui9t heel kleine stukjes, die je wel tot sateh-blokjes kunt persen. Maar in die blokjes vind je de vezelstructuur van vlees niet terug; het ziet er meer uit als superfijn gehakt. Ontbreekt de vezelstructuur helemaal (daarmee bedoel ik voor de duidelijkheid dat het vlees ietsje draderig is) dan is de kans groot dat er separatorvlees in zit. Overigens is ook bij varkens- en andere soorten sateh zo: heeft het een duidelijke vezelstructuur, dan is het geen separatorvlees, maar wat we doorgaans ' echt vlees' noemen. Overigens bestaat separatorvlees ook voor een groot deel uit echt vlees, maar er is collageen aan toegevoegd om het samenhang te geven.

Overigens: als je bij de (afhaal) Chinees kipsateh haalt, hoort dit ook 100% kip- te zijn, op evt. kruiden en marinade na, natuurlijk. In kipsateh mag dus geen varkens-collageen zitten; maar wel dat, afkomstig van kippen (en wellicht is collageen uit plantaardige bron ook toegestaan)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even een paar belangrijke punten:
- Aan separatorvlees wordt géén collageen toegevoegd, simpelweg omdat het niet nodig is. Juist omdat het vlees zo fijn gehakt is (feitelijk geperst, maar dat even terzijde), zitten er veel losse eiwitten (waaronder collageen) die bij het garen het vlees het geheel binden.
- Als je afhaal saté ophaalt hoeft dat niet per sé 100% kip te zijn, mits het als zodanig wordt aangeduid.
- Collageen kan nooit, maar dan ook écht nooit van planten komen, want het is een eiwit die alleen dieren produceren. Een vergelijkbaar technologisch effect (binding) kan je bereiken met zetmeel, en dat is wel plantaardig.