al van kinds af aan heb ik een trage stofwisseling. Blijft mijn stofwisseling traag of kan ik hem 'natuurlijk' versnellen door meer te eten?

Trage schildklier, anorexia, 35 kilo, 55 kilo, aankomen, gewicht, stofwisseling

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
tinus1969
8 jaar geleden
Heb je een diagnose van een arts (trage schildklier, anorexia, etc)? Wat vind die arts van je probleem? Als je niet bij een arts loopt, waarom niet?
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat heeft de psychische aandoening anorexia te maken met een trage stofwisseling?
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt anorexia.
Je zegt dat je als kind al een trage stofwisseling hebt, met schildklier problemen. Voor een traag werkende schildklier zijn medicijnen en je zou daarvoor onder behandeling moeten zijn van een internist. Omdat mensen met anorexia vaak een verwrongen beeld hebben over hun lichaam, vraag ik me af of de stofwisselings-stoornis ook gediagnostiseerd is.
Ben je hiervoor onder behandeling ?
Ritsuka
8 jaar geleden
Je stofwisseling kan ook flink in de war zijn door je eetstoornis.

Antwoorden (2)

Zoals je je stofwisseling verschrikkelijk kunt vertragen door te weinig te eten (dat heb je zo te zien aan den lijve ondervonden, want waar jij zegt "van kinds af aan" lees ik "anorexia"- en dat heeft alles te maken met het vernaggelen (verlagen) van je basaal metabolisme) kun je deze inderdaad ook weer versnellen. Maar dat is wel een kwestie van een lange adem, en het beste kun je daarvoor professionele hulp inroepen van een arts of diëtist.

Genoeg slapen, regelmatig bewegen , en inderdaad veel eten (en dan vooral GEZOND calorierijk voedsel zoals noten, langzame koolhydraten, en geen suiker, zout en junkfood ! Op één of andere manier worden magere mensen daar niet dik van, vermoedelijk omdat ze de energie gelijk weer lijken om te zetten door (onbewust) bewegen en er nauwelijks voedingsstoffen inzitten), regelmatig kleine maaltijden of veel tussendoortjes eten, veel water drinken, en liefst ook geen kunstmatige zoetstoffen gebruiken.

De "makkelijkste" manier is aankomen : hoe groter je lichaam, hoe meer energie je gebruikt in rust.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Heel veel energie gaat ook zitten in herstel van o.a. de spieren en de organen bij irmand met anorexia.
In elk geval zal een dieet dat zeer weinig calorieën bevat, je stofwisseling eerder zal vertragen. Je lichaam reageert daarop alsof in tijden van schaarste en gaat alles wát je binnenkrijgt, zo snel mogelijk opslaan als reserve. Maar of je puur door méér te eten je stofwisseling dan versnelt, betwijfel ik ernstig. In elk geval zul je dan aankomen, wat gezien je trefwoorden mogelijk ook gewenst is - maar ik weet niet wat ik daar precies in moet lezen.

Wat in elk geval helpt, is dat wanneer je een te trage schildklier hebt - ook iets wat je keus in trefwoorden suggereert - dit optimaal behandeld wordt. Is je schildklier te traag, dan vertraagt als het ware álles in je lichaam, inclusief je stofwisseling.

Wat ook zal helpen, is het kweken van meer spieren: als je meer spieren hebt, gaat je metabolisme omhoog. Meer spier betekent immers dat je meer verbruikt, dus bij elke activiteit verbruik je meer brandstof. Dat zwengelt je metabolisme ook aan.

Wat verder wel eens wordt aangeraden, is het eten van meer kleine maaltijden, verdeeld over de dag. Wetenschappelijk gezien heeft het moment waarop je eet geen invloed op het aankomen of afvallen maar enkel het totaal aantal calorieën dat je op een dag binnenkrijgt en verbrandt, maar er zijn mensen die beweren zich beter te voelen en/of een betere stofwisseling te hebben wanneer zij bijvoorbeeld zes kleinere maaltijden eten verdeeld over de dag in plaats van drie grote. Wat in elk geval waar is, is dat op deze manier je bloedsuikerspiegel minder schommelt, zodat mensen zich hier - samen met het feit dat ze meer bewust bezig zijn met wat ze eten - absoluut fitter door kunnen voelen.

Kortom: wanneer je nu een laag aantal calorieën per dag binnenkrijgt (bijv. minder dan 1500 voor een gemiddelde* vrouw/2000 voor een man of zelfs minder dan dat) dan zal je stofwisseling op den duur wel versnellen wanneer je een normale - dus voldoende - hoeveelheid voedsel tot je gaat nemen. Maar het is niet zo dat je in het algemeen een snellere stofwisseling krijgt als je maar heel veel gaat eten. Maar als je problemen hebt met je stofwisseling, je schildklier, aankomen, afvallen of eetproblemen: ga dan asjeblieft naar een professional zoals je huisarts.

*Gemiddeld is de referentie inname, dus wat je normaal gezien nodig hebt, 2000 kcal voor een vrouw en 2500 voor een man. Ik heb het over gemiddelde vrouwen en mannen, want als je bijv. 1 m 42 lang bent, zou die 1500 kcal voor een vrouw best eens heel prima kunnen zijn.