gaat van het koken van havermoutpap de voedingswaarde verloren? En kun je het dus beter overnight oats eten?

N

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In feite blijft de voedingswaarde stabiel bij havermout of je het nu als warme pap bereidt of 's avonds alleen inweekt voor de volgende ochtend, havermout moet nu eenmaal worden geweekt omdat door het weken de voedingswaarde omhoog schiet én ook de ongezonde stoffen, die overigens in alle granen/zaden zitten, zo geneutraliseerd worden. Door het weken komen pas de enzymen vrij die zorgen voor de vitamine B die in graan zit. Het verdient dan ook aanbeveling om ook de havermout waarvan je pap gaat maken, van tevoren in te weken en het liefst met een toevoeging van boekweit of roggemeel, omdat haver de meeste fytine bevat van alle granen en door weken weinig verliest, alleen door er een fytaserijk graan als boekweit aan toe te voegen, wél. Warme havermoutpap heeft als voordeel dat je er meestal een klontje boter of lepel room aan toevoegt en juist deze vettoevoeging zorgt ervoor dat de mineralen goed geabsorbeerd kunnen worden. Vet helpt namelijk daarbij. Ik zou zeggen...wissel het gewoon af, variatie is altijd goed en zowel koud als warm heeft havermout gewoon haar waarde. Het blijft gezond voor je. Warm het bijv. eens op in een pannetje met wat (amandel)melk, leg er wat stukjes fruit op en voeg er eens wat cacao en/of kaneel aan toe....of maak er eens havermoutcakejes van voor je ontbijt, door de havermout in een beker te doen waar je de staafmixer in zet totdat je meel hebt. Doe er een geprakte banaan bij en een ei en voeg er iets van fruit aan toe zoals stukjes dadel/gedroogde abrikoos/rozijntjes of appel o.d. Doe het in een magnetronbestendig schaaltje en zet het 2-3 min. in de magnetron. Heel interessant om te lezen als je goed Engels kent tenminste; http://www.phyticacid.org/oatmeal-phytic-acid/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100