De automatiek is al aan het begin van de 20e eeuw ontstaan, vermoedelijk in Duitsland. Van hier uit waaide het idee al snel over naar andere landen. In deze periode kwam het voedsel nog echt opgediend uit de automatiek, dus op een bord en een dienblad. Dranken werden in een glas geserveerd. De automatiek groeide uit tot een populaire manier van fastfood. Na de jaren zestig verminderde de populariteit van de automatiek in de meeste landen echter, en uiteindelijk verdween ze uit het straatbeeld. Behalve in Nederland: hier is de automatiek onverminderd populair.
rose
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles in Nederland komt uit Amerika. Dus ook eten uit de muur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De automatiek komt uit de VS en deed in Nederland zijn intrede in de jaren twintig, om de winkeltijdenwet te omzeilen en ook na zes uur ‘s avonds friet te kunnen verkopen. Tot in de jaren zestig een populaire verkoopmethode, daarna verdween de automatiek langzaam uit het straatbeeld.

‘Aan het einde van de jaren tachtig, toen in Berlijn de Muur werd geslecht, leek de Nederlandse frituurmuur op zijn laatste benen te lopen. Eigenlijk bleef hun aanwezigheid bijna geheel exclusief beperkt tot de vestigingen van Febo’, zegt Ubel Zuiderveld, hoofdredacteur van het blad Food Express.

Toegevoegd na 2 minuten:
Al in 1902 werd door Joseph Horn en Frank Hadart in Philadelphia de eerste automatiek geopend en in New York maakten de automat restaurants van Horn & Hardart’s vanaf 1912 furore.