Neen, ligt niet aan de rijst. Chinezen zijn in een ander deel van de wereld geëvolueerd, en het ras was gewoon klein. Overigens valt dat klein zijn vandaag de dag wel mee, er zijn oo lange chinezen (kijk maar eens naar het basketball en Hoe Lang is een chinees?):

http://wiki.answers.com/Q/Why_are_Chinese_people_so_small
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden nog veel meer redenen genoemd waarom Chinezen en andere Zuid Oost aziaten klein zijn, de belangrijkste zijn: tekort aan vitamine D, tekort aan micronutrienten door dominantie van geslepen rijst in het dieet en het gebruik van soja, dat de hormoonbalans verstoord. Ook de pieken in bloedsuiker en insuline schijnen remmend op de vorming van groeihormoon te werken.
Als de belangrijkste reden voor gebrek aan vitamine D (en misschien kalk) wordt de lactose-intolerantie gezien. Daarom drinken opgroeiende Chinezen weinig melk en gebruiken ze weinig zuivel. Landen met fervente melkdrinkers, zoals Nederland en Zweden hebben juist een opvallend lange bevolking.