Het heeft te maken met de maag van de geit en de maag van de koe. Geiten en koeien eten allebei voedsel waar de stof caroteen in zit. Alleen geiten zetten de gele kleurstof caroteen om in vitamine A. De gele kleurstof kan niet meer in de kaas terecht komen.

Koeien zetten de gele kleurstof caroteen niet om en die kleurstof komt ook in de kaas terecht. Daarom is kaas van koeienmelk geel en is geitenkaas wit.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, ik had het net ook gevonden op wikipedia, maar dat heeft geen zin meer :)

Andere antwoorden (1)

Reagerend op de voorganger,. dus melk is ook geel??

Voor nederlandse koe-kaas wordt gebruik gemaakt met lepverment en is dat is geel van kleur. (walstro voor vegetarische kaas, of ander stremsel)