Wat doet alcohol precies met je vetverbranding?

Allemaal weten we wel dat alcohol veel calorieën bevat, maar ik las laatst ergens dat alcohol je vetverbranding tijdelijk pauzeert en daardoor beter gemeden kan worden bij het afvallen.

Maar wat nu als mijn dieet bestaat uit het basis principe, bij meer calorieën verbruiken dan innemen zal je vet verbranden.

Wat nu als mijn lichaam 2500 Kcal per dag verbruikt en ik krijg 1800 Kcal binnen en nog eens extra 200 Kcal uit alcohol, dus een totaal van 2000 Kcal, dan zou ik dus moeten afvallen.

Wat nu als ik die 200 Kcal vervang voor iets ander, maar kom nog steeds uit op 2000 Kcal totaal, dan val ik toch het zelfde af?

Kortom is 200 Kcal uit alcohol slechter dan bijvoorbeeld 200 Kcal uit eiwit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
alcohol is o.a. voor je hersenen niet zo goed, dus als je het zo bekijkt zijn de 200 kcal uit eiwitten gezonder.
Ik zou het niet te veel overdenken, af en toe een drankje kan prima, je moet ook genieten.

Antwoorden (1)

Alcohol moet worden afgebroken in je lever, en die heeft het daar behooorlijk druk mee zodat die op dat moment niet bezig kan met het afbreken van bijvoorbeeld vetten, en hoe het precies werkt vind ik scheikundig een beetje te ingewikkeld, maar het komt er op neer dat je MEER vet uit je voeding opneemt als je alcohol drinkt / hebt gedronken. Daarnaast bevat alcohol meer calorieën dan alle andere koolhydraten (7 versus 4 per gram), dus jezelf dik drinken is bijna makkelijker dan jezelf dik eten. Vloeibare calorieën verzadigen nu eenmaal heel slecht. (Geldt overigens ook voor vruchtensappen en frisdrank).

Maar in grote lijnen heb je gelijk ; een calorie is een calorie, waar die ook vandaan komt. Zolang je heel matig drinkt (een glaasje, hooguit twee, en niet elke dag) zal het effect minimaal zijn. Maar het doet dus wel "iets" met je metabolisme, waardoor het niet helemaal een 1 op 1 rekensommetje is.