Wat betekent het qua voedinsgwaarde als je yoghurt met rabarber eet?

Hoe zit het met kalk en ijzer? is het juist goed? Of breekt dit elkaar af? En hoe zit dat dan precies? Hoe kun je rabarber het beste eten? Zodat je er het meeste voedingswaarde uithaalt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dacht je dat op deze vragen onderzoek is gedaan? Je krijgt een rijtje meningen die soms ietwat onderbouwd worden met al dan niet serieuse kennis.
Zorg er voor dat je gevarieerd eet en dat het een leuke en lekkere bezigheid is.
Zolang je geen ziektes hebt die speciale dieten nodig maken maak je je verder geen zorgen over de voedingswaarde.
Eten moet leuk en lekker zijn en geen wiskunde.
tinus1969
8 jaar geleden
Over kalk kun je lang praten, maar ijzer is simpel: In zowel yoghurt als rabarber zit vziw weinig ijzer.
Ritsuka
8 jaar geleden
Het is ook maar 1 maaltijd he, het gaat om het totaalplaatje, wat je de hele dag eet.

Antwoorden (1)

Rabarber bevat oxaalzuur dat maakt hem zurig van smaak. Vooral het blad van de stelen bevat erg veel daarvan. Daarom worden ook alleen de stelen gegeten.
Bekend van oxaalzuur is het feit dat het zich verbindt met kalk en dan onoplosbaar is. Krijgen we teveel hier van binnen, dan kan het niveau van oxaalzuur,dat ons lichaam zelf ook aanmaakt, te hoog worden en doordat deze stof zich aan calcium hecht, kan het zich in de urinewegen, blaas en nierbekken ophopen en zo nierstenen vormen.
Oók wordt calcium dat je binnenkrijgt door de voeding, door het oxaalzuur minder goed door het lichaam opgenomen.
Daarom is het goed om er iets van kalk aan toe te voegen. Vaak voegt men aan verse spinazie of gekookte rabarber, maar ook aan meer groenten die rijk aan oxaalzuur zijn, een beetje krijt toe, dat je daarvoor bij de drogist kunt kopen. Het maakt de zure smaak ook wat neutraler en je hebt niet zoveel suiker nodig, ook spinazie à la crème is daardoor misschien wel ontstaan en is dus een goede optie voor de nitraatrijke verse spinazie.
Eet je echter gevarieerd met voldoende calciumtoevoer, dan is het geen probleem om ook groenten met veel oxaalzuur te eten. Eet het echter niet teveel want het kan ten koste gaan van het calciumgehalte in jouw lichaam, als je tenmiste nooit veel zuivel eet.

Rabarber met yoghurt is dus wel een goede optie. Rabarber is een heel gezonde groente en bevat veel vitamine A, B1, B2, B6, B11(foliumzuur)en C. Rabarber bevat veel ijzer en andere mineralen. Ook reinigt het je bloed en je lever en is dus goed voor het hart en de bloedvaten. Voor de darmen is het ook goed, want het bevat veel vezels. Een bijkomstig voordeel is dat rabarber maar 21 calorieën bevat per 150 gr. en daarbij ook stofjes bevat die het vet uit een vetcel weghalen en dus zelfs een slankmaker kan zijn. Jammer dus dat er suiker in wordt gedaan om de smaak minder zuur te krijgen, maar ook dat kan je vervangen door een zoetstof als stevia, als je dat tenminste lekker vindt ;-)

Dat geldt ook voor de yoghurt....griekse yoghurt is oh zo lekker maar wel vetter dan magere yoghurt!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie net dat ik het heb over nitraatrijke spinazie...dat is natuurlijk ook zo maar ook spinazie is een groente die rijk is aan oxaalzuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie net dat ik het heb over nitraatrijke spinazie...dat is natuurlijk ook zo maar ook spinazie is een groente die rijk is aan oxaalzuur.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 voor het uitgebreide antwoord in verhouding met de vraag ;)