Hoe kun je het beste een vieze frituurpan schoonmaken, ik bedoel het grondig verwijderen van het frituurvet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Vul je frituurpan met water tot aan de aangegeven maximum en doe er een vaatwastablet in.

Laat het mandje er ook in zitten zodat deze ook schoon kan worden.

Zet nu de frituurpan ongeveer 10 minuten aan op de laagste stand (tot maximaal 100*C.)

Zet na deze 10 minuten de frituurpan uit en laat het water goed afkoelen.

Daarna kun je alles* onder de kraan afspoelen.

* Niet de elektrische apparatuur

Losse onderdelen
Maak in de emmer een sopje van heet water en wat Biotex en laat hier alle niet elektrische losse onderdelen in schoon weken.

Knoppen van de frituurpan
De knoppen en het snoer kun je het beste met een warm Biotex sopje en de schone vaatdoek schoonmaken.

Zodra alle onderdelen weer helemaal schoon zijn, kun je alles goed afdrogen met de theedoek en de hele friteuse weer in elkaar zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

.Het schoonmaken van de frituurpan gaat heel gemakkelijk, giet frituurvet weg, vul de pan met water en doe daar wat soda bij, 30 minuten pan aanzetten op hoogste stand en hij is zo goed als nieuw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een hele nacht in de Bio-Tex laten weken werkt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U kunt uw frituurpan schoonmaken door deze te vullen met water en er een vaatwastablet in te doen. Laat het frituurmandje er ook in zitten, dan wordt dat ook gelijk mooi schoon. Zet de frituurpan nu ongeveer tien minuten aan op de laagste stand, tot maximaal 100 graden. Let er op dat het water niet gaat koken. De hete waterdampen kunnen namelijk het electrisch element onherstelbaar aantasten. Zet de frituurpan na tien minuten uit en laat het water wat afkoelen. Daarna de frituurpan goed omspoelen.

Niet elektrische onderdelen die u kunt losmaken kunt u ook apart in een sopje van waspoeder te weken zetten.
De toetsen van de frituurpan schoonmaken gaat het best met warm water waarin u een schepje soda hebt opgelost.

Het snoer van de frituurpan schoonmaken gaat het best met een doek met allesreiniger.

Voor de kunststof delen (buitenkant) van de frituurpan schijnt Lubrit All van CFS buitengewoon goed te werken. U kunt dit nder andere verkrijgen bij watersport- of doe-het-zelf-zaken. Zoek voor adressen in Google met de woorden " Lubrit All "

Toegevoegd na 1 minuut:
Schoonmaken van frituurpan: frituurpan legen en 1 nacht in de hete biotex zetten. Het vet laat zich de volgende dag gemakkelijk verwijderen.
- Joan Troost

Schoonmaken van frituurpan: frituurpan legen vullen met water afwasmachinetablet erin en aanzetten mandje er ook in laten hangen na een minuut of 5 is frituurpan schoon.
- Bianca Smits

Is uw frituurpan helemaal vies? vul hem dan met water doe er een vaatwastabletje in en zet hem aan. Laat ongeveer een half uur staan. Daarna is hij weer blinkend schoon.
- Dawn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk kan dat maar op 1 manier.
Ik heb alles geprobeerd, van alle mogelijke chemische middelen, afwasmachinetabletten en kokend water, noem maar op, maar er is eigenlijk maar 1 ding dat echt snel gaat EN niet al te slecht is voor het milieu. Bovendien zo klaar.

En dat is met een doodgewoon zeepwolsponsje (zo'n ouderwets stalen ding). Klein beetje ellebogenvet - niet te veel want mijn armen worden al genoeg belast - en met redelijk weinig inspanning krijg je heel vlot zelfs een helemaal aangekoekte frituurpan blinkend schoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al die tips van vullen met water en vaatwasmiddel en dan verwarmen zijn leuk, maar daar heb je natuurlijk alleen het niet zo heel vieze deel van je pan mee schoon. Het ergste vuil zit hem altijd net BOVEN de waterspiegel, op de rand en vaak ook aan de buitenkant van de pan. Daar werken al die trucjes dus ECHT niet voor. Een beetje schrobben ontkom je niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inweek spray van dreft halfuurtje inlaten weken en dan vuil er af spoelen evt beetje met schuursponsje.

Doe de onderdelen gewoon in de vaatwasser werkt bij mij prima(alleen verwarmings element niet).Mandje doe ik vaker in de vaatwasser.Na elke frituurbeurt buitenkant zowiezo schoonmaken.
Vind zo'n frituurpannetje het makkelijkst schoon te maken.