Hoe kom ik er snel achter waar cacao in zit? Ik ben allergisch en het zit bijvoorbeeld in frangelico likeur en tacokruiden.

In likeuren zeggen ze al vaak niet wat er in zit. Maar bij tacokruiden zou je het ook niet echt verwachten. Iemand enig idee of hier misschien een website voor is ofzo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat zou bij ingredienten moeten staan toch?

Antwoorden (1)

Door het product te googelen in combinatie met het woord "ingrediënten". Een speciale website is er niet voor, daar is jouw allergie te weinig voor voorkomend.

Zo krijg ik bijvoorbeeld bij tacokruiden de volgende samenstelling, en constateer dat daar inderdaad cacao in zit:

½ theelepel zeezout
½ theelepel komijn
½ theelepel zwarte peper
½ theelepel bruine suiker
¼ theelepel knoflookpoeder
¼ theelepel uienpoeder
¼ theelepel cacao
¼ theelepel venkelzaad
1 theelepel maïzena
1 theelepel paprikapoeder
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel gedroogd oregano

En Frangelico hazelnootlikeur wordt met bronwater gedistilleerd van ingrediënten uit Piemonte: wilde hazelnoten, aftreksels van verwilderde bessen, bittere amandelen, sinaasappel­bloesem en kaneel. Nadat de wilde hazelnoten zijn verzameld en ontdaan van de bolsters worden ze eerst gebrand en daarna grof gemalen. De pulp wordt vervolgens geweekt in een oplossing van alcohol en door de natuur gezuiverd bron­water. Een deel van deze massa wordt gedistilleerd om de basis voor de hazel­noot­drank te verkrijgen. Daaraan worden andere natuurlijke extracten toegevoegd: gebrande cacaobonen, gebrande koffiebonen, vanillebessen, rabarberwortel en de bloesem van de zoete sinaasappelboom.

Volgens de Europese wet Voedselinformatie die ingegaan is op 13 december 2014 is het verplicht op alle voorverpakte informatie onder meer de lijst met ingrediënten en
eventueel aanwezige allergenen te vermelden. Dat betreft echter de volgende 14 allergenen waartoe helaas geen cacao behoort, maar die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken:
glutenbevattende granen, ei, vis, pinda, noten (zoals: amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamia's), soja, melk (inclusief lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, en lupine.
Amadea