Waarom stolt een ei minder goed in een thermoskan?

Ik kook al enige tijd 2 eieren in een waterkoker, als het apparaat uitslaat neem ik er na 5 minuten één ei uit. Dat is dan een perfect zacht gekookt ei geworden. Het 2de ei laat ik er gewoon in zitten en is later op de dag een hard gekookt ei voor bijvoorbeel door de sla. Waarom kan ik dit proces niet laten uitvoeren in een thermoskan? Het blijft een veel te zacht prutei na 10 min wachten!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat moet ik onthouden. Eieren koken in een waterkoker.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik weet geen antwoord zo gauw maar ben wel nieuwsgierig: Wat doe je dan precies met die thermoskan ? Kokend water en eieren erin, afsluiten en dan 10 minuten wachten ?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als het gaat zoals ik denk dat het gaat, dan heb ik misschien wel een verklaring. Gewoon eieren koken: je doet eieren in je pan of waterkoker, wacht tot het water kookt, en zet de verwarming dan uit. Intussen is er tijdens het opwarmen al een heleboel warmte naar de eieren gelekt, dus op het moment dat je het gas uitzet zijn de eieren en het water qua warmte al behoorlijk "in evenwicht." (de eieren hebben intern dezelfde temperatuur als het water eromheen) Dus blijft het water daarna ook warm genoeg om het stollingsproces verder te doen gaan. "Rauwe" eieren in thermoskan en kokend water erbij: nu moet het water dus nog helemaal de eieren opwarmen, en daarvoor moet het aanzienlijke hoeveelheden warmte afgeven. Intussen wordt er geen nieuwe warmte toegevoerd dus koelt het water af. Het is dus de vraag hoe warm het water nog is nadat de eieren en het water qua warmte in evenwicht gekomen zijn. Is die temperatuur minder dan ongeveer 80 graden, dan stopt het stollingspoces. Als deze verklaring klopt, dan zou het beter moeten gaan naarmate de verhouding water/eieren meer in het voordeel van het water ligt. Dus: of één ei in de thermoskan, of een flink grotere thermoskan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben ook wel benieuwd wat Ruddie exact doet/ bedoelt.
Castle
8 jaar geleden
Eiwit heeft aan 63°C voldoende om te stollen, helaas is dat onvoldoende voor de dooier. Het eigeel gaat pas stollen bij 68°C. Ik neem aan dat in een thermosfles misschien wel wat zakt maar nog ver boven de 68°C blijft. Goede vraag. +
kierkegaard47
8 jaar geleden
ah, ik had de getallen niet nagekeken. 68 graden dan, geen 80. Voor wat betreft het :
" Ik neem aan dat in een thermosfles misschien wel wat zakt maar nog ver boven de 68°C blijft." dat zou er dus denk ik vanaf hangen of je de eieren meegekookt hebt in het water en dàn in de thermosfles doet (dan geef ik je gelijk), of dat je ze er 'rauw' bijstopt nadat je kokend water erin hebt gegoten, en dan zou het een kwestie zijn van de verhouding hoeveelheid water/eieren.

Antwoorden (1)

Omdat het water in een thermoskan niet de temperatuur van 100 graden bereikt heeft (kookpunt van water), zodra je kokend water in een thermoskan giet dan verliest het immers al zijn temperatuur.