Hoe lang kan ik zelfgemaakt pannekoekenbeslag bewaren?

Voor een feestje moet ik VEEL pannekoeken bakken maar eigenlijk heb ik weinig tijd tussen het middagprogramma en het moment van bakken. Kan ik het bijv. tijdens de lunch al klaar maken en dan tot 5 uur in de koelkast bewaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
117.9K

Het beste antwoord

In principe kun je het zo lang bewaren als je de melk en de eieren kunt bewaren die je er voor gebruikt hebt, mits goed afgesloten en in de koelkast. Een dag of twee, drie normaliter zeker.
Als je gaat praten over dagen wordt dat wellicht ingewikkeld, maar een dag of een halve dag tevoren kan zeker.

Het beslag zal er alleen maar lekkerder op worden, omdat de bloem dan goed kan wellen. Eén van de fouten die mensen vele maken is dat ze het beslag instant gebruiken, terwijl je het het beste een half uurtje kunt laten staa. Nu proef je dat niet direct in de zin van dat het niet smaakt, maar als je het wel doet is dat net even lekkerder / luchtiger.

Maar bij de lunch al klaarmaken en bij het avondeten pas bakken ; geen enkel probleem. De avond tevoren voor ontbijt de volgende dag kan ook gerust. Dek het beslag wel af in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt het goed in een thermosfles bewaren, die dingen kun je vaak makkelijk van buren lenen. Net voor het bakken goed schudden en je kunt gaan bakken.
paulus811
14 jaar geleden
Ja dat kan zonder problemen.
Je kan het ook de avond ervoor doen en dan in een afgesloten schaal in de koelkast bewaren.
En vlak voordat je de pannenkoeken gaat maken klop je het beslag nog even en dan, eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe veel is veel ? Als het echt veel is is een thermoskan niet toereikend. Maar wat is het probleem om het beslag à la minute te maken? Of je nu 2 of 20 pannenkoeken bakt, het maken van het beslag duurt ongeveer even lang.
Tip: Er gaan hele eieren in het beslag. Houd een paar witten achter, klop deze op en spatel ze door je beslag.
Resultaat: een luchtige p.koek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
best lang, zolang je het maar luchtdicht afsluit. Maar om het vers te houden zou ik niet langer dan een dag van te voren het beslag maken. Zoveel tijd neemt het niet in beslag om het een paar uur van te voren te doen.

Zag laatst in een kookprogramma dat het zelfs beter is om het beslag even te laten staan alvorens het te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Voor verjaardagsfeestjes van mijn kinderen met pannenkoekenafsluiting maakte ik ergens in de ochtend het beslag om daar tegen vijven pannenkoeken van te bakken. Afdekken met een vochtige doek en het hoeft niet perse in de koelkast, wel op een koele plek. Ik gooi trouwens een slok bier in het beslag en een beetje olie. Kun je flinterdunne pannenkoeken bakken. Nooit klachten gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfgemaakt pannenkoekenbeslag kan je beter niet langer dan een dag in de koelkast te bewaren. Het beslag kan snel bederven door de eieren en melk. Als je het langer dan een dag wilt bewaren, dan kun je het beter invriezen. Als je het weer uit de vriezer haalt moet je het beslag nog even goed doorroeren.
een jaar geleden