Indien een kurk is gemaakt van plastic, mag je dan nog wel spreken van 'de kurk'?

En indien niet, wat zou dan een betere benaming zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een kurk is een kurk en die is niet van plastic. Ik zou het een dop noemen.

Je zou technisch gezien van linoleum kunnen spreken, want de kunsstof kurk die de wijn e.d. isoleert in de fles is van hetzelfde materiaal (grondstoffen) gemaakt. Maar met het woord kurk denkt het gros van de mensen aan een kurk die de fles afsluit. Naar mijn idee niet direct aan een product van de Quercus suber... Quercus suber = Kurk Eik

'kurk' staat gewoon voor 'afsluitmiddel', heeft al lang niets meer met materiaal te maken. Een ander voorbeeld is 'spons', dit komt ook niet (meer) uit zee.

in principe zou stop een betere benaming zijn denk ik. Dat is een algemeen woord voor afsluiting in een fles of pot, of het nu kurk, plastic, glas of wat dan ook is. Maar kurk is zo ingeburgerd dat we dat wel zullen blijven gebruiken.

dop, plug, prop, sluiting, stopsel, tap, maar toch is (plastic) kurk het meest duidelijke.

Een plastic kurk vind ik eigenlijk geen kurk. Net zoals een plastic glas geen glas is (zegt zo'n kassameisje: "Wilt u daar een glas bij?" Zeg ik ja, krijg ik een plastic.) Ik zou de plastic 'kurk' een stop of een plug noemen, ware het niet dat geen mens me dan begrijpt.

je zou dan kunnen zeggen de plastic-dopje-dat-een-kurk-moet-voorstellen-maar-niet-van-kurk-is-gemaakt-dus-mag-ik-geen-kurk-zeggen kurk.

de fuctionaliteit primeert , dus kurk mag blijven zelfs bij een treistige plastic dop.

Plurk?

Ze verdwijnen allebei, want ik zie nu al schroefdoppen. Kurk als woord zal wel blijven bestaan, net als vim, gortdroog, bikkelhard enz.

Je vraag is duidelijk beantwoord zou ik zeggen. Kurk in de zin van afsluiting kan dus wel. Rob.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100