Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Indien een kurk is gemaakt van plastic, mag je dan nog wel spreken van 'de kurk'?

En indien niet, wat zou dan een betere benaming zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een kurk is een kurk en die is niet van plastic. Ik zou het een dop noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je zou technisch gezien van linoleum kunnen spreken, want de kunsstof kurk die de wijn e.d. isoleert in de fles is van hetzelfde materiaal (grondstoffen) gemaakt. Maar met het woord kurk denkt het gros van de mensen aan een kurk die de fles afsluit. Naar mijn idee niet direct aan een product van de Quercus suber...

Quercus suber = Kurk Eik
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'kurk' staat gewoon voor 'afsluitmiddel', heeft al lang niets meer met materiaal te maken.
Een ander voorbeeld is 'spons', dit komt ook niet (meer) uit zee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in principe zou stop een betere benaming zijn denk ik. Dat is een algemeen woord voor afsluiting in een fles of pot, of het nu kurk, plastic, glas of wat dan ook is. Maar kurk is zo ingeburgerd dat we dat wel zullen blijven gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dop, plug, prop, sluiting, stopsel, tap,
maar toch is (plastic) kurk het meest duidelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een plastic kurk vind ik eigenlijk geen kurk. Net zoals een plastic glas geen glas is (zegt zo'n kassameisje: "Wilt u daar een glas bij?" Zeg ik ja, krijg ik een plastic.)

Ik zou de plastic 'kurk' een stop of een plug noemen, ware het niet dat geen mens me dan begrijpt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je zou dan kunnen zeggen de plastic-dopje-dat-een-kurk-moet-voorstellen-maar-niet-van-kurk-is-gemaakt-dus-mag-ik-geen-kurk-zeggen kurk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LOL! :)
de fuctionaliteit primeert , dus kurk mag blijven zelfs bij een treistige plastic dop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hihihihi
Ze verdwijnen allebei, want ik zie nu al schroefdoppen.
Kurk als woord zal wel blijven bestaan, net als vim, gortdroog, bikkelhard enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vraag is duidelijk beantwoord zou ik zeggen. Kurk in de zin van afsluiting kan dus wel.

Rob.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding