Indien een kurk is gemaakt van plastic, mag je dan nog wel spreken van 'de kurk'?

En indien niet, wat zou dan een betere benaming zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Een kurk is een kurk en die is niet van plastic. Ik zou het een dop noemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je zou technisch gezien van linoleum kunnen spreken, want de kunsstof kurk die de wijn e.d. isoleert in de fles is van hetzelfde materiaal (grondstoffen) gemaakt. Maar met het woord kurk denkt het gros van de mensen aan een kurk die de fles afsluit. Naar mijn idee niet direct aan een product van de Quercus suber...

Quercus suber = Kurk Eik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'kurk' staat gewoon voor 'afsluitmiddel', heeft al lang niets meer met materiaal te maken.
Een ander voorbeeld is 'spons', dit komt ook niet (meer) uit zee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in principe zou stop een betere benaming zijn denk ik. Dat is een algemeen woord voor afsluiting in een fles of pot, of het nu kurk, plastic, glas of wat dan ook is. Maar kurk is zo ingeburgerd dat we dat wel zullen blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dop, plug, prop, sluiting, stopsel, tap,
maar toch is (plastic) kurk het meest duidelijke.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een plastic kurk vind ik eigenlijk geen kurk. Net zoals een plastic glas geen glas is (zegt zo'n kassameisje: "Wilt u daar een glas bij?" Zeg ik ja, krijg ik een plastic.)

Ik zou de plastic 'kurk' een stop of een plug noemen, ware het niet dat geen mens me dan begrijpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je zou dan kunnen zeggen de plastic-dopje-dat-een-kurk-moet-voorstellen-maar-niet-van-kurk-is-gemaakt-dus-mag-ik-geen-kurk-zeggen kurk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LOL! :)
de fuctionaliteit primeert , dus kurk mag blijven zelfs bij een treistige plastic dop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hihihihi
Ze verdwijnen allebei, want ik zie nu al schroefdoppen.
Kurk als woord zal wel blijven bestaan, net als vim, gortdroog, bikkelhard enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vraag is duidelijk beantwoord zou ik zeggen. Kurk in de zin van afsluiting kan dus wel.

Rob.