Kan je als je normaal aantal calorieën binnenkrijgt maar niet sport, toch dun blijven?

Een tienermeisje heeft ongeveer 2.300 calorieën per dag. Stel nou dat je 1.800 calorieën binnenkrijgt, betekent dat je dan niet hoeft te sporten om toch dun te blijven? Dus hoef je alleen te sporten als je over dat aantal calorieën bent gekomen om toch in vorm te blijven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Een mens móet bewegen om gezond te blijven. Dat is niet alleen maar nodig voor het gewicht. Als je hele dagen alleen maar zit dan krimpen je spieren en worden je botten slap.
Ritsuka
9 jaar geleden
sporten en bewegen is wel belangrijk voor je gezondheid. En ik neem aan dat je ook wel een gezond vetpercentage wilt en voldoende spiermassa behouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals bovenstaande reacties al impliceren: er is een verschil tussen 'dun' en 'in vorm'.
Dun worden is een eitje: gewoon minder calorieën innemen dan je verbruikt. Het gaat ten koste van je conditie, groei, weerstand, humeur/gesteldheid en uiterlijk, maar het behoort tot de mogelijkheden.
In vorm blijven vergt inspanning (beweging).
Zoals Erna in haar antwoord al aangaf:
Goed en gevarieerd blijven eten en regelmatig bewegen is de gouden combinatie. Als je toch je eetpatroon aan wilt passen om je vorm en gezondheid te bevorderen zou je kunnen overwegen vlees van je menu te schrappen.
Denk er dan wel aan dit te compenseren met vleesvervangers/tofu voor de eiwitten, zuivel voor vitamine B12 en calcium, noten (met name cashewnoten) voor ijzer en eventueel walnoten/plantaardige capsules voor Omega-3 als je ook vis links laat liggen.
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe gaat geen vlees eten helpen met in vorm komen?
tinus1969
9 jaar geleden
@Rabelias. Alles wijst er op, dat als je zowel slank als fit wil blijven, je meer vlees moet eten.
tinus1969
9 jaar geleden
@Rabelais bedoel ik natuurlijk ... :-)
Vlees is een superfood en bovendien zorgt het voor verzadiging (het voorkomt dus overeten).
Ritsuka
9 jaar geleden
vlees zorgt ook niet voor meer fitheid, daarvoor moet je bewegen en sporten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is uiteraard prima als je je mening geeft over de gezondheidseffecten van al dan niet vlees eten, maar ik baseer me liever op de studies die er naar gedaan zijn. https://scholar.google.nl/scholar?q=vegetarian+health+studies&hl=nl&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=jDcxVaeDCovTaKy-gJgL&ved=0CB4QgQMwAA (overzicht van studies die ernaar gedaan zijn)
Ivana
9 jaar geleden
Wat versta je onder sporten? Als je denkt dat alleen sporten in clubverband echt sporten is, heb je het mis. Even op de fiets naar de stad, de trap op en weer af, sjouwen met zware boodschappentassen, kinderen optillen en de trap zuigen, dat alles valt ook onder sporten.
Er was vroeger geen huisvrouw die dik was, daar kregen ze de kans niet voor. Ga voor je naar school gaat even een uurtje stevig lopen, dan doe je een hoop frisse lucht op en met zo'n frisse kijk op de nieuwe dag ben je sportief en gezond bezig en wordt je echt niet vadsig, maar slank en mooi.

Antwoorden (2)

Wanneer je enige doel is om dun te blijven, dan kun je dat bereiken door minder dan de aanbevolen hoeveelheid calorieën te nuttigen.

Wanneer je ook nog de wens hebt om gezond te blijven, dan zal ik je aanraden om voldoende te eten. Je lichaam is nog niet klaar met groeien. Met sporten bouw je conditie, kracht en lenigheid op.
Wanneer je dun wilt zijn omdat je denkt dat dat mooi is en je er als een "foto-model" uit komt te zien : fotomodellen sporten veel om hun lijf in goede proporties te houden en om het zware werk aan te kunnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In deze link zijn wat ervaringsverhalen van hele mooie dunne mensen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/34178-favoriete-sporten-van-fotomodellen.html
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
klopt, je moet echt wel goed en gezond eten als je er goed uit wilt zien, mooie huid en haar komt van binnen
Wat vind je onder 'dun' vallen? Als je ondergewicht hebt (een bmi onder de 18), veel spiermassa, weinig vet, een slank figuur of gewoon in alle opzichten dun bent? In iedergeval, ik neem aan dat je hiermee een slank figuur bedoelt. Ik let zelf nooit op de calorieën, omdat ik het dikke onzin vindt. Van een portie friet, een flinke beker cola en een big mac (of nog meer calorieën, een big tasty bagon) raak je niet echt vol als je normaal eet. Het voedt niet en het vult ook niet. Je kunt niet verwachten dat als je 2000 calorieën bij de Mac Donalds eet en drinkt, je niks meer hoeft te nemen voor de rest van de dag. Als je gezond eet, dus kwalitatief en gevarieerd, maken die calorieën niet veel uit. Toegevoegde calorieën, zoals suiker en vet dat in ons eten wordt gestopt, kunnen er wel voor zorgen dat je aankomt op een slechte manier, Het wordt opgeslagen als reservevet, en dat wil je waarschijnlijk niet. Zoals veel al hebben gezegd, is bewegen een factor van 'dun' blijven. Zonder bewegen vergroot je de kans op reuma en kunnen je spieren krimpen en slap worden. Dan zie je er niet meer zo dun uit..