Waarom zijn 'suikervrije' producten duurder?

je haalt er niets uit, je voegt alleen iets niet toe, en toch zijn ze duurder.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Suikervrije producten bevatten vaak andere stoffen die de rol van de suiker moeten vervangen. Dus dan laat je helemaal niks weg. En als die andere stof duurder is dan suiker, is het logisch dat het product er duurder van wordt.

Maar wat denk ik nog meer meespeelt, is dat het een 'randproduct' wordt. Er zijn natuurlijk ook suikerloze producten die heel mainstream zijn en veel verkocht worden, maar veel suikerloze producten hebben een veel kleinere markt dan de niet-suikerloze. En hoe kleiner je afzetmarkt, hoe duurder.

Daarnaast zit in sommige producten misschien suiker om de slechte smaak te verdoezelen, zoet maakt al snel lekkerder. Als je dan geen suiker gebruikt, moet je zorgen dat het product voor de rest echt lekker is, wat misschien wel meer geld kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alles wat niet in grote hoeveelheden verkocht kan worden is duurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als toevoeging op bovenstaand goed antwoord nog:
Suiker wordt ook gebruikt als conserveermiddel, dus laat je de suiker weg moet dat toch vervangen worden door 'iets' dat het produkt houdbaar houd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog 2 andere redenen waarom sommige 'dieet' producten in sommige winkels duurder zijn dan in andere winkels;

Er zijn ook een boel winkels die de prijzen kunstmatig omhoog houden doordat 'suikervrije producten' vaak 'dieet producten' zijn en dus 'beter tegen overgewicht'. Doordat overgewicht veel in het nieuws staat, zijn er winkels die hun prijzen voor light producten doodgewoon een paar cent omhoog schroeven, onder het motto van 'als iemand slank wilt zijn, koopt die het wel'. Ik zag dat het soms bijna 50cent kan schelen per winkel qua suikervrije producten, waarbij de winkel die het goedkoopst was hun suiker vrije product voor dezelfde prijs hadden aangeboden als het product met suiker.

Een ander punt is ook dat er voor sommige producten weinig leveranciers zijn, bijv. weight watchers producten. Die moeten eigenlijk 'vechten' voor een positie in de supermarkt en moeten een bepaalde omzet krijgen omdat ze anders weer uit de schappen worden gehaald. Doordat de producten niet heel hard lopen, schroeven ze de prijzen iets omhoog, zodat ze toch de quota halen om in de supermarkt te mogen blijven.

Mijn moeder heeft diabetes, die zei laatst nog dat suiker vrije producten vroeger een stuk goedkoper waren in vergelijking met suiker producten dan nu.