Waarin zit het prijsverschil tussen de duurste volle melk van de supermarkt en de goedkoopste volle melk?

Zit dat alleen in het type voeding dat de koeien krijgen, of merk ik hier zelf ook wat van als ik me zou beperken tot één van de twee?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn veel factoren die de prijs van de melk bepalen. Denken dat het alleen de kosten van de marketing is, is een beetje te kort door de bocht. Ik probeer de belangrijkste factoren voor je op een rij te zetten: - Het voer die de koeien eten maakt inderdaad verschil. Als je de melk als "biologisch" wil bestempelen, dan moet ook het voer biologisch zijn. Koeien die GMO-soja eten zijn vanzelfsprekend goedkoper te onderhouden. De samenstelling van de melk is trouwens niet anders, want de eiwitten worden door de koe zelf gesynthetiseerd, en de vetten komen of van de koe zelf, of van de bacteriën in het maag-darm kanaal van de koe, en niet rechtstreeks uit het voer. - Inderdaad: marketing. Een deel van de prijs die je betaalt voor de A-merken komt van de advertenties op TV, tijdschriften, afbeeldingen op de vrachtwagens... - ... maar ook van wat ze betalen voor het bemachtigen van de beste verkooplocaties in de supermarkt. Is je nooit opgevallen dat de A-merken op ooghoogte zitten...? Dat is gen toeval, en de retailers verdienen heel dik hieraan. - Verpakkingskosten: de pakjes van de A-merken zijn kleurrijker en je hebt ook een ontwerpteam die deze bedenkt. Dat kost ook geld. - De melk die ze gebruiken voor de A en de B merken is ook anders. "Voldoen aan de norm" is een ruim begrip. Alle melk, A en B, voldoet aan de norm, maar op dezelfde manier die je hebt Ferrari's en Skoda's, zo heb je ook melk die van de boerderij komt en van origine beter van kwaliteit is dan de andere. Ook al voldoen ze allemaal aan de minimale wettelijke eisen. Met "eisen" moet je denken aan de hoeveelheid eiwit, vet, en vooral microbiologische kwaliteit, want die bepaalt in grote mate de houdbaarheid. De melk uit de boerderij met de beste microbiologische kwaliteit gaat naar de A-merken, en daarom is deze melk in de regel langer houdbaar en verfijnder van smaak: omdat de pasteurisatie, oftewel de hittebehandeling die deze moet ondergaan, minder sterk is. De betere melk is schaars, en de fabrieken betalen meer aan de boeren voor deze melk, dat vind je ook in de prijs terug. - De oorsprong van de melk is ook van invloed. Sommige fabrikanten kopen hele goedkope rauwe melk buiten NL. Deze melk is niet per se beter of slechter, dat heeft vooral te maken met exploitatie kosten (prijs van de grond, van het voer, klimaat, mest, belastingen...), maar je kan niet meer "Nederlandse melk" op het etiket plaatsen. Wie Nederlandse melk wil drinken, moet dus meer hiervoor betalen.

Ik zou niet zeggen het type voeding, maar vooral: je betaald meer voor Campina melk dan voor Euroshopper. Dit komt doordat Campina (hoge) marketingkosten heeft en dat natuurlijk doorberekend naar klant, ook heeft het een bepaalde naam en uistraling, waar je dan meer voor meebetaald. Euroshopper (is zo'n goedkoop merk) doet niet aan marketing. Is een merk voor zichzelf, maar verder niet actief met marketing, acties etc, dus heeft daar geen kosten aan én rekent dat dus ook niet door naar de consument.

Melk moet in Nederland aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen. In die zin: volle melk = volle melk. Campina (vestiging Rotterdam en Eindhoven) en Friesche Vlag (in Nijkerk) leveren naast hun eigen A-merk ook vele huismerken. Dus dezelfde melk in een andere verpakking. Het prijsverschil wordt veroorzaakt door de marge die de producent en winkelier op deze producten maakt. A-merk melk is duurder vanwege marketing en andere overheadkosten van de fabrikant. Ze verdienen er ook meer aan: de consument lijkt meer te willen betalen voor merk-melk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100