waarom kunnen mensen vaak niet van fastfood afblijven?

Ik moet een presentatie houden over fastfood. Mijn vraag is, als mensen weten dat fastfood slecht voor je is, waarom kunnen we er dan toch niet vanaf blijven? Wat gebeurt er in onze hersenen enzo? alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de loop van onze evolutie zijn we geprogrammeerd op het lekker vinden van suikers en vetten. Die zijn nl. calorierijk. In de oertijd was voedsel schaars, dus voedsel met veel brandstof (die suikers en vetten) was beter dan voedsel met minder brandstof. Die (nu volkomen overbodige en zelfs schadelijke) programmering zit nog steeds in ons. Fastfood-producenten buiten dat uit (want willen lekker veel verkopen) en zorgen dus dat hun producten die suikers en vetten bevatten. Wij vinden dat lekker en kopen het.

Er zijn veel dingen die we doen terwijl we weten dat het niet verstandig is. Of het nu is: fastfood eten, alcohol drinken, snoepen, lui zijn. Een van de psychologische theorieën die verklaart waarom we toch voor het slechte kiezen, komt uit de transactionele analyse. De TA onderscheidt drie ego-posities die in elk persoon verenigd zijn: de ouder, het kind en de volwassene. Vanuit deze posities kunnen transacties met zichzelf of de ander plaatsvinden. Bv. De "ouder" in je zegt: fastfood is slecht. Het "kind" in je : ik wil het. De "volwassene" kan dan zeggen : ach, mag best voor een keer, of, nu niet. Sommige mensen hebben een sterker " kind" . Zij zullen eerder een impulsieve beslissing nemen.

Bronnen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Transaction...
http://www.coachingland.nl/gezondheid-en-w...

Door de koolhydraten, verzadigde vetten, sauzen en het gemak....dit doet ons makkelijk overstag gaan om maar weer eens die vette ongezonde hap te verkiezen boven een gezonde maaltijd die minder lekker en minder 'belonend' is voor je hersens en nog moeite/tijd kost om te maken ook!

In veel ongezonde/fastfood producten zit het E nummer 621 (mononatriumglutamaat of gist extract) dit is een stofje wat er voor zorgt dat er meer smaak aan je eten komt maar er daarnaast ook voor zorgt dat je er verslaaft aan raakt. Neem bijvoorbeeld een zak chips, wanneer je begint met eten is het vaak lastig om te stoppen. Ook in sausjes en veel kant en klaar maaltijden word dit gebruikt. De chinees is ook een groot fan van de E 621 (ve tsin). ook krijgen we een kick of boost door het suiker wat er in zit waardoor we een snelle energie hebben. helaas daalt je suikerspiegel ook weer heel snel waardoor je weer wat gaat eten om hem weer omhoog te krijgen. Bij een gezond en evenwichtig voedingspatroon zonder smaakversterkers, aroma, kleurstof en conserveringsmiddelen voel je je veel beter. wanneer je een week geen kunstmatige suikers neemt (dus een stukje fruit mag wel) merk je al dat de behoefte naar fastfood en snacks steeds minder word en wanneer je toch wat neemt je het vaak niet echt lekker meer vind of er minder van eet omdat je lichaam het niet meer gewend is. (maar een weekje echt gezond eten valt erg tegen wanneer je gewent bent aan al de snelle suikers en E nummers, dan pas komt de verslaving echt naar boven).

Omdat het lekker is! (Vind ik). Want het komt door de geur die je zo aantrekt. Achteraf denk je dan meestal: "Waarom heb ik dit in hemelsnaam gegeten?".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100