hoeveel vocht houden koolhydraten vast?

Er wordt gezegd dat je vocht vast houdt als je (veel) koolhydraten tot je neemt. Iemand enig idee tot hoeveel kilo aan vocht dat kan zijn? Of in elk geval een gokje? :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K
Reddie
9 jaar geleden
ER wordt gezegd..... En geloof je dat dan?
Ritsuka
9 jaar geleden
Dit effect heb je meer als je een tijd lang weinig koolhydraten eet en dan weer koolhydraatrijke maaltijd neemt. Dan vult de glycogeenvoorraad in je spieren weer aan.
Als je regelmatig koolhydraten eet heb je dit niet zo hoor, dan weet je lichaam dat dit binnenkomt en word het niet zo snel opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat ik een tijdje weinig koolhydraten heb genomen en dit ging prima, best wat mee afgevallen. Toch uiteindelijk weer gezwicht (feestje hier en daar, lekkere dingen, gezellig meedoen) maar in een paar dagen was ik 3 kilo zwaarder. Dit leek mij geen vet in zo'n korte tijd (hoopte ik ook). Dus na wat zoeken vond ik de informatie dat dit door de koolhydraten kan komen. Echter hoeveel dit zou kunnen zijn vond ik niet. Was hier wel benieuwd naar omdat ik daar een beetje een beeld bij wil krijgen, en niet ontmoedigd te raken door zo snel weer aan te komen. @ Reddie, je gelooft dus zelf niet dat koolhydraten en vocht een verband hebben? ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
3 kilo in een paar dagen is gewoon vocht vasthouden, in combinatie met hormonale schommelingen.
Misschien ook wat zouter gegeten, dat zorgt soms ook voor tijdelijk hoger getal op de weegschaal.
Je bent nooit precies hetzelfde gewicht, ik schommel ook iets van 3 kilo in de maand afhankelijk van bepaalde factoren. Als lager in koolhydraten jou bevalt, dan houd je dat vol. het afvallen komt omdat je minder kcal binnenkrijgt, eiwitten en vetten vullen vaak wat beter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Elk dieet dat snel afvallen belooft is vooral gestoeld op vochtverlies, met name door weinig koolhydraten. Dat kan makkelijk tot 3 kg oplopen die er dus even snel weer aankomen. Afvallen door vetverbranding gaat een stuk langzamer vanwege de hoge calorische waarde van vet (8000 kcal); 600 kcal per dag minder dan nodig is realistisch maar levert slechts een pond verbrand vet per week op. Maar 5 kilo vetverlies in 10 weken is toch ook mooi..

Antwoorden (1)

Glycogeen (een soort zetmeel; de vorm waarin je lever koolhydraten opslaat voor onmiddellijk gebruik) bestaat uit 1 deel pure koolhydraten met 3-4 delen water. Voor elke gram suiker houd je dus 3-4 gram water vast.

Als je lichaam suiker omzet in vet, wordt er geen water meer vastgehouden. Vet is watervrij.
9 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Duidelijk antwoord. Mooie bron.