Is het de bedoeling dat je het aluminiumfolie verpakkingswikkeltje op bijv. smeerkaas, roomkaas, boter etc laat zitten?

Deze vraag komt aardig in de buurt van het begrip mierenneuker, maar ik haal normaal gesproken met aluminium afdekpapiertje/ verpakkingsmateriaal (ik weet er even geen betere benaming voor) die op producten zit zoals een bakje boter, smeerkaas, roomkaas, zuivelspread etc.
Is het juist de bedoeling om dit te laten zitten? En kan het geen kwaad als je dit eraf haalt.

Ik heb dit eigenlijk nooit geweten haha dus misschien is er iemand die me dit kan vertellen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De bedoeling van die folie is dat er geen lucht bij de kaas/boter kan komen. Op het moment dat je het open maakt gaat die functie verloren en kun je het er dus net zo goed vanaf halen. Het zit alleen maar in de weg, zakt in de roomkaas, en geeft allen maar rommel. Zodra je de folie losmaakt is het product nog maar beperkt houdbaar. Laat het maar eens een week in de koelkast staan en je zal zien dat er verkleurde plekken en hardere stukken in komen.
Lekker dik smeren dus :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top! Bedankt voor het snelle antwoord.

Andere antwoorden (1)

De functie van een wikkel waarin metaal verwerkt is, is toch redelijk complex:
- Mechanische bescherming tegen verontreiniging: in de lucht, aan je vingers, op je schone keukengerei, in het bakje waar je boter bewaart... overal zitten sporen van schimmels, stof, bacteriën, enz. die zonder de beschermende wikkellaag op je product terecht kunnen komen en deze snel(ler) laten bederven. Voor met name kort houdbare producten zoals bv Hüttenkäse, zou ik de folie beslist laten zitten.
- Beschermen tegen invloed van lucht: lucht bevat zuurstof, en zuurstof laat met name vetten razendsnel oxideren. Dat is niet zo erg slecht voor de gezondheid, maar de smaak wordt duidelijk minder (ranzig) Dat proces wordt versneld als het product ook uitdroogt. Vandaar dus dat het aan te bevelen is om de folie niet te verwijderen voor producten die je niet redelijk snel gaat eten. Bij ons gaat een pakje boter zeker 2 weken mee, dus laat ik altijd de folie zitten.
- Bescherming tegen licht: licht is een vaak onderschatte factor, grotendeels omdat een dichte koelkast ook donker is, maar de realiteit is dat licht laat vetten erg snel oxideren. Wat dat betreft, kan dus niet veel kwaad dat de folie eraf is, mits het product toch donker wordt bewaard... maar de zuurstof zal toch je product laten oxideren.

Kortom: kan het kwaad? Niet erg veel, als je hygiënisch omgaat met het product, maar je moet wel rekening houden dat je product korter houdbaar is na het verwijderen van de folie, en dat is onvermijdelijk.

Dat geldt overigens ook voor alle andere soorten verpakking, die allemaal specifiek ontwikkeld zijn voor verschillende producten, maar ik heb me nu beperkt tot wat je vroeg: een aluminiumwikkel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik had niet specifiek vermeld dat de wikkel ook beschermt tegen uitdroging. Erg belangrijk! Het staat toch ergens in de tekst, maar het is een belangrijke factor.