Wat betekent precies 'schoon aan de haak'?

Ik heb bij een biologische boerderij een half varken gekocht. Het werd aangeboden voor een bepaald bedrag per kilo 'schoon aan de haak'. Ik moest betalen voor 40 kg. Bij thuiskomst bleek het gewicht aan vlees wat ik gekregen heb echter een stuk lager te liggen. Betekent dat dat 'schoon aan de haak' niet het uiteindelijke gewicht aan vlees bepaalt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Schoon aan de haak is een uitdrukking waarvan helaas de herkomst niet goed te vinden is. Je zou denken aan de slachterij waarbij dieren aan haken worden opgehangen, maar ook aan de visserij. Meestal echter gebruiken we ze voor het naakte gewicht van een persoon, dus zonder 'opsmuk' die ten onrechte meegewogen wordt en het gewicht kan beinvloeden. En dat geldt dus ook voor vlees : zonder 'afval' dat het gewicht kan beinvloeden. En niet alleen zonder huid. (Varken eten we zelfs met smaak de onthaarde huid van op).

Schoon aan de haak is letterlijk: geslacht en uitgehakt gewogen (wat betekent dat het onbruikbare vlees , het slachtafval, al verwijderd is) . Als het vlees je dus 'vuil' verkocht is als schoon aan de haak, mag je zeker verhaal gaan halen. Ingewogen is het gewicht beduidend hoger dan uitgewogen.

Het is normaal zo dat als je een half varken koopt, maar dat niet zelf tot hapklare stukken vlees wilt verwerken maar het de slager laat doen, er van veertig kilo varken geen veertig kilo overblijft. Zelfs als je wel zelf de neus, de oren, de kop, de hersens, het bloed, de pootjes, de staart en andere delen die veel mensen beschouwen als 'slachtafval' meeneemt om klaar te maken / op te eten, valt er bij het vriezerklaar maken van een varken een flink stuk weg.

Het is ook gebruikelijk dat de prijs voor een varken per kilo 'heel' (half) varken gerekend wordt. De totaalprijs per kilo is dus voor het 'hele' halve varken (van 40-50 kilo). Per kilo bruikbaar vlees is de prijs hoger, soms zelfs hoger dan in de supermarkt, zeker als je ook de delen meerekent die normaliter zeer goedkoop zijn en die je wellicht niet eens eet/wilt/meeneemt. MAAR dan moet de prijs voor het gewicht voor 'schoon aan de haak' ook echt SCHOON gewicht zijn, eetbaar vlees dus, dat zo de pan of vriezer in kan. En niet vuil gewicht verkopen als schoon gewicht.

Zie het maar als een krop bloemkool - al gaat de vergelijking een beetje mank. Van een bloemkool die een kilo weegt, blijft uiteindelijk in de pan - schoon aan de haak - maar iets van de helft over. De rest is stronk en blad, maar heb je wel betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kennelijk weten ze bij die boerderij niet wat 'schoon aan de haak' betekent, want dan zou je alleen vlees hebben gekocht. Je hebt betaald voor 'volle intast' in plaats van voor 'schoon aan de haak'.
Amadea
9 jaar geleden
Schoon aan de haak. Wil zeggen zonder vel. Naakt. In dit verband. Wegen schoon aan de haak. Is zonder kleding gewogen. Was het puur en alleen vlees, zoumen zeggen gevliesd en uitgebeend.