Wat gebeurt er als je iets onafgesloten in de vriezer legt?

Komen er dan bacterien op van andere etenswaren? Of komen er dan bacterien op als de vriezer door iemand open wordt gedaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als onverpakte levensmiddelen langdurig worden opgeslagen bij temperaturen onder de 0°C ontstaat 'vriesbrand'. Deze grijswitte plekken ontstaan als diepvriesproducten door beschadigde of onjuiste verpakking aan frisse lucht worden blootgesteld en de vloeistof uit de diepvriesproducten verdampt is. Deze plekken reageren vervolgens op zuurstof, wat de verkleuring verklaart. De levensmiddelen zijn dan weliswaar microbiologisch gezien niet bedorven, ze smaken echter in de regel taai en flauw. Om dat te voorkomen zijn diepvriespizza's extra in plasticfolie verpakt. Bijzonder gevoelig voor vriesbrand zijn gevogelte en vlees, maar ook ingrediënten bij kant-en-klaar-maaltijden, die te fijn zijn geraspt, zodat zij optisch 'beter uit moeten zien'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan droogt het product vooral uit. Bij die lage temperatuur zijn bacteriën niet zo actief, maar door de kou is de lucht in de vriezer erg droog, dus die neemt ieder spoortje vocht op dat aanwezig is
anneliez