Waarom staat er geen houdbaarheidsdatum op een ei zelf?

Als je eieren koopt staat er op de verpakking wel een houdbaarheidsdatum en soms een productiecode op het ei zelf. Waarom zetten ze geen tht op het ei zelf?

9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een natuurproduct ; er staat ook geen datum op melk of vlees of groente ; altijd op de verpakking., En een eierschaal is geen verpakking. En je hebt gelijk LGA ; in al die jaren eieren gebruiken heb ik nog NOOIT, nul keer, een rot ei aangetroffen. Ook niet als ze al weken 'over datum' waren.

Het beste antwoord

Omdat het aangeven van de houdbaarheid op een verpakking als voldoende wordt gezien (op ieder snoepje word ook geen houdbaarheidsdatum gezet) daarnaast is het waarschijnlijk ook goedkoper
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de eieren in het doosje allemaal op dezelfde dag gelegd zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dubbelop. Je koopt de eieren niet los maar in een verpakking. De datum op die verpakking hoort bij alle eieren.
9 jaar geleden
In elk geval wanneer jouw eieren echt rechtstreeks van een niet te grote boer komen. Mijn buurman in Griekenland heeft ca. 30 kippen (momenteel van de leg af want het is ook hier november) waarvan hij in het voorjaar 10-15 eieren per dag heeft. Dan hebben we het over echte scharrelkippen die binnen zitten maar naar buiten kunnen uitlopen als ze dat willen (dus vind je ook wel eens een ei op gekke plaatsen, of je vindt het niet tot het al te laat is). Het zou zot zijn om op alle eieren met de hand de datum te gaan schrijven.
Vergis je niet, ook in Nederland kun je eieren bij de boerderij halen en zeker als jouw kippenboer vrij weinig kippen heeft (tot honderd ofzo) heeft het stempelen echt weinig zin en ze hebben ook geen tijd voor die flauwekul (zoals zij dat noemen).

Men gaat veelal ervan uit dat alle eieren van grote bedrijven komen en al zal dit grotendeels wel kloppen het is gelukkig niet altijd zo (:+=)).

En dan nog iets. Liesbeth en Jeroen, vrienden van ons in Zwolle, hebben (meen ik) 6 kippen dus elke dag wel een paar eitjes in het seizoen. Jeroen vertelde me dat de eitjes na ca. een week koel bewaren (in de kelder) het lekkerst zijn. Dus is het ook niet zo dat een ei lekkerder is naarmate je het sneller na het leggen op eet.