Is het waar, dat als mozzarella buffelmozzarella is, het dan altijd vermeld wordt?

Ik eet het liefst mozzarella met een keurmerk, omdat een aantal maanden geleden uit is gekomen dat voor buffelmozzarella uit Italië buffels regelmatig mishandeld worden.
Nou was er laatst iemand die zei: ''Mozzarella van buffelmelk is duurder. Daarom wordt er meestal mozzarella van koemelk gebruikt, tenzij er echt op een verpakking bij de ingrediënten staat, dat het buffelmozzarella betreft.'' Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Utrecht
9 jaar geleden
Klopt. Buffelmelk is duurder en ook meer exclusief. Er zal geen producent zijn die buffelmelk gebruikt zonder dit groots op de verpakking te melden (mede om de hogere prijs te vergoeilijken).

Het beste antwoord

Nee, dat is niet zo. Maar je weet het wél zeker als de naam "Mozzarella di Bufala Campana" op de verpakking staat.

De traditionele buffelmozzarella wordt gemaakt van de melk van zwarte waterbuffels die ten noordwesten van Napels worden gehouden. Deze mozzarella wordt maar door een aantal specialisten gemaakt, omdat er niet voldoende buffelmelk is voor fabrieksmatige productie.
Sinds 1993 is de naam Mozzarella di Bufala Campana wettelijk erkend. Als je die naam op een verpakking ziet staan, weet je zeker dat je de traditionele buffelmozzarella te pakken hebt. Deze mozzarella bestaat voor 100% uit buffelmelk. De melk wordt binnen 12 uur nadat de buffels gemolken zijn verwerkt tot mozzarella. Bij andere buffelmozzarella komt het voor dat er minder dan 100% buffelmelk wordt gebruikt.

De mozzarella die gemaakt is van koemelk heeft een gelere kleur dan de buffelmozzarella. Buffelmelk is van nature een stuk witter dan koemelk en de kaas heeft daardoor een porselein-achtige kleur. De koemelkmozzarella is neutraler van smaak en heeft door het productieproces vaak een minder fijne structuur dan de buffelmozzarella.
Amadea
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Geen min, maar in de praktijk heeft de vraagsteller het wel juist.
Buffelmelk is meer exclusef (duurder) en zal dus altijd als zondanig op de verpakking worden geclaimd.
Zo is er ook geen koekjesproducent die roomboter i.p.v. margarine gebruikt zonder dit groots te vermelden.