Hoe maken ze lactosevrije kaas ?

Tot mijn grote verbazing trof ik vandaag in de supermarkt een hele afdeling lactosevrije kaas. Maar....kaas wordt toch van melk gemaakt ?
Navraag in de winkel leverde op dat het WEL van melk gemaakt werd (lactosevrije melk ??) maar verder wist de juffrouw er ook niet meer van.

Ik heb ze allemaal geproefd, en hoewel ze niet in de buurt kwamen van mijn favoriete oude Beemster, smaakten ze inderdaad wel gewoon naar (vrij jonge) kaas, en niet naar de verschrikkelijke pakjes kaas-in-plastic of ook niet zo lekkere light-kazen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi marleen ik ben het vraagje 2015 over die itunes kaart! Ik heb goed nieuws! Het is me gelukt die itunes kaart te activeren je moet bij apple een zwitsers account aanmaken en dan de code van het kaartje gebruiken het is mij gelukt! Dit gaat niet over kaas maar ik vond het wel leuk om je dit even te laten weten Grt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In welke winkel zag je dat dan? Mij lukt het met moeite 1 type lactose vrije kaas te vinden in een supermarkt...
Amadea
9 jaar geleden
Marleen woont in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de k&k, inderdaad in Duitsland.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het waren wel allemaal 'smaakjes' kaas ; Italiaans, knoflook, Chili en nog zo een paar. Misschien om er smaak aan te geven die er uitgaat als de lactose er uit is? Maandag hebben ze een folder voor me, hopelijk word ik daar wijzer van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat was ik voor het gemak even vergeten amadea ;-)
Maar ik had het ook kunnen weten, aangezien nederland een hele gevoelige relatie met zuivelproducten heeft en niet wil erkennen, dat het helemaal niet zo goed voor een mens is.

Antwoorden (2)

Gewoon als harde kaas. In Nederlandse harde kaas, zoals bijvoorbeeld Goudse kaas, zit geen lactose. Dat komt doordat de lactose tijdens de rijping van de kaas volledig wordt afgebroken.

Lactose komt vooral voor in smeltkaas, smeerkaas, buitenlandse kaas, verse kaas en Hüttenkäse.

Toegevoegd na 19 minuten:
De fermentatie van lactose wordt veroorzaakt door het enzym lactase, wat aanwezig is in melkzuurbacteriën.

De technieken die zijn ontwikkeld voor het maken van de verschillende kaassoorten zijn er altijd op gericht om de groei en activiteit van de melkzuurbacteriën te controleren en te reguleren. Hierdoor kan tegelijkertijd de snelheid van lactosefermentatie worden beïnvloed.

Toegevoegd na 24 minuten:
De meeste soorten buitenlandse kaas zijn zacht of halfzacht. Feta, camembert, mozzarella, et cetera.

Toegevoegd na 17 uur:
Het is nergens zwart op wit te vinden, maar vermoedelijk wordt voor het maken van lactosevrije halfharde kazen lactose-arme melk gebruikt. De lactose kan uit gewone melk worden gehaald met behulp van een preparaat dat het enzym lactase bevat. Daarmee wordt lactose afgebroken.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om halfharde kazen, zoals Gouda, Edammer etc. Dus zou het gewoon normale kaas zijn......
Maar waarom staat dan niet op ALLE kazen ' lactosevrij' ?
Waarom mogen mensen met lactose-intolerantie geen kaas eten ? (Dat het er wel op staat omdat het weer de nieuwe hype is kan ik me iets bvij voorstellen ; net zoals de glutenvrij-rage - waar mensen met glutenallergie absoluut geen fluit aan hebben).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat is buitenlandse kaas ?? Dat kan toch alles zijn van zacht tot hard ? Je bron noemt Goudse en Edammer harde kazen ; dat zijn het echter niet. Parmezaanse kaas of Bergkaese enzo., DAT zijn harde kazen ; die plakjes kun je niet meer dubbelvouwen. Je zou toch denken dat het voedingscentrum een betrouwbare bron is....maar door dit soort misstappen ga ik twijfelen. En HOE zou de lactose dan afgebroken worden ? Daar lees ik ook niks over.
Utrecht
9 jaar geleden
Ik vraag me af of kaas kan voldoen aan de norm voor de claim lactose-vrij. Deze is namelijk "niet detecteerbaar" of max. 10mg/100g. Ondanks dat de melkzuurbacteriën de meeste lactose omzetten, vrees ik dat dit niet volledig genoeg is om tot <100mg/100g kaas te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewone kaas vermoedelijk niet. Maar als er lactosevrij op straat, neem ik toch aan dat het dat ook is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet ook niet beter dan dat de meeste harde kazen geen lactose bevatten.. inderdaad door het proces van het kaasmaken wordt de lactose afgebroken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik nu,. Maar het ging hier nogmaals om jonge, halfharde kazen . Dus met nog een heel hoog vocht-aandeel.
tinus1969
9 jaar geleden
Lactose wordt niet afgebroken tijdens het kaasmaken: De eerste stap van kaasmaken is stremmen, waarbij enzymen ervoor zorgen dat het melkvet en melkeiwit een grote klont worden (de wrongel). Die wrongel wordt vervolgens afgescheiden van de wei = de vloeistof waar oa de lactose inzit.
Vziw is de meeste kaas (hard of halfhard) lactosevrij, tenzij wei en wrongel onvoldoende (te snel) gescheiden worden.
Amadea
9 jaar geleden
Wat is 'Vziw'?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea
VZIW=voor zover ik weet
Trouwens, Tinus dacht het te weten, maar dat is niet altijd zo.
Eerst een disclaimer van mijn kant:
- "Lactosevrije" in volksmond is van toepassing voor veel soorten kaas, afhankelijk van de manier waarop de kaas wordt geproduceerd, rijping, enz.
- "Lactosevrij" op een etiket is een "claim" in wettelijke zin, en de fabrikant moet aan kunnen tonen dat de kaas aan de criteria voor deze claim voldoet. In het geval van "lactosevrij" is (in tegenstelling tot wat iemand anders beweerde) géén maximum in de EU geregeld, behalve voor melkpoeder voor baby's (de grens is dan <10mg lactose per 100 kcal) Het is dus erg lastig vanuit een wettelijk oogpunt om de claim "lactosevrij" te onderbouwen.

Wanneer is kaas dan "lactosevrij"? Voor je beeldvorming: de meeste mensen met lactoseintolerantie kunnen ca. 10g lactose in één keer tóch verdragen (dat is de lactose in een glas melk), maar je hebt mensen die naast lactoseintolerantie, ook aan galactosemie lijden, en voor wie producten waarin de lactose is gehydrolyseerd net zo ziekmakend zijn. Het is dus minder simpel dan het lijkt...
Zie verder link naar EFSA.

Dit gezegd te hebben, en als je als uitgangspunt neemt mensen die "alleen" aan lactoseintolerantie lijden (en dus de galactose die ontstaat uit de hydrolysatie of fermentatie van lactose wél kunnen verdragen), dan zijn er veel soorten zuivel die door deze mensen probleemloos kunnen worden genuttigd:
- Kaas (of ander zuivel) gemaakt met melk die éérst lactosevrij is gemaakt door toevoeging van lactase (nogmaals, geen oplossing voor wie aan galactosemie lijdt)
- Verse kazen en kazen gemaakt op basis van wei (b.v. Hüttenkäase, kwark) bevatten van nature relatief veel lactose (lactose is wateroplosbaar, en concentreert zich in wei) Omgekeerd geredeneerd: hele vette kazen (niet per se gerijpt) of boter die weinig wei bevatten, bevatten ook van nature veel minder lactose (hoewel er nog steeds lactose hierin zit)
- Gerijpte en/of gefermenteerde kazen en yoghourt bevatten wél lactose in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Er zit echter minder lactose in dan in melk, vandaar dat mensen met een milde intolerantie yoghurt en oude kaas wél kunnen verdragen. Dat geldt voor zuivel die een enzymatische dan wel microbiologische rijping (door schimmels of bacteriën) heeft ondergaan: er zal nog steeds altijd een beetje lactose hierin zitten, maar erg weinig, en dat is voor de meeste mensen goed genoeg, hoewel in wettelijke zin moeilijk hard te maken is dat op het etiket "lactosevrij" mag staan.