Wat voor bijgerecht serveer je bij Boeuf Bourguignon? En welk voorgerecht (zonder kaas) past er goed bij?

Bijvoorbeeld iets op basis van aardappels bij het hoofdgerecht, ben alleen niet in het bezit van een friteuse, wel een oven en halogeenoventje. Mag ook geen kaas in helaas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
61.9K

Het beste antwoord

Ik zou vooraf een tomatensoepje maken.

Schil eens een paar grote aardappelen en kook ze in hun geheel nagenoeg gaar. Leg ze dan 15 min. op een bakplaat in een voorverwarmde oven van 180 graden C.
Er vormt zich dan een heel dun vliesje om de aardappelen.
Wanneer je die erbij serveert blijven zi invorm op je bord en verdwijnen niet als kruimels in de saus.
Met je vork prik je steeds een stukje van de aardappel
af, dat je dan alsnog kan prakken naar believen. De rest van de aardappel behoudt echter zijn vorm.

Lekkere groente erbij; rode kool, spruitjes, gestoofde witlof, sperzieboonjes, stoofpeertjes.

Ook lekker is rijst met broccoli en een tomaten-paprikasalade.

Erg lekker is ook selderijpuree ;
Kook aardappels en knolselderij in runderbouillon.
Het kookvocht op een beetje na, afgieten en hierin de aardappels en selderij pureren. Creme fraiche met de garde door de puree kloppen en deze met wat citroensap, zout en peper op smaak brengen.
Voor een mooie presentatie kan je het met een spuitzak als toeven op het bord spuiten.
Zo kan je ook uienpuree maken door grove stukken aardappel en - uien te koken in water met zout, tijm en laurier. Alles afgieten, tijm en laurier verwijderen en stampen. Boter, melk, zout, peper en nootmuskaat erbij
en bestrooien met peterselie.
Hierbij zou ik een lekkere salade maken.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou gewoon voor krieltjes gaan, die kun je in de pan maken, je kan er ook krieltjes doorheen doen.

En in principe als hoofdgerecht kun je van alles doen, ik zou kiezen voor een lichte bouillon, lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bijgerecht:
- de klassieke combinatie met aardappelpuree en haricots verts of sperziebonen
- stokbrood met een groene salade
- rijst met komkommersalade
- gekookte aardappelen met wat peterselie en een lichte groente, bijv. gestoofde snijbonen

Als voorgerecht zou ik iets lichts kiezen, omdat de smaken in Boeuf Bourguignon - en de stevige rode wijn die je erbij drinkt ;-) - al behoorlijk zwaar zijn.
Bijvoorbeeld een kleine salade, een heldere bouillon of wat gegrilde groentes in een lekkere dressing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je behalve kaas wel andere zuivel gebruiken?

Voor het geval het niet zo is, geef ik een koemelkvrij en veganistisch idee:
Als voorgerecht zou ik verse artisjokken serveren, met een sausje om in te dopen van mosterd en witte-wijn-azijn en goede olijfolie en peper.
Erbij hoort natuurlijk een klassieke gekookte groente, als witlof met honing en mosterd, of rode kool in port en rozijnen, samen met een paar simpele (in bouillon) gekookte aardappelen.