Mag een afhaalzaak , aangemerkt worden als detailhandel?

Goedendag,

Ik wil graag een afhaalzaak/bezorging beginnen om doner kebab en pizza's te verkopen. (kant en klaar, inkoop van deeg en rollen vlees, grillgerechten, brood, saus en groente), alleen snijden en vullen dus.

De gemeente geeft aan dat dit onder detailhandel valt als men maar niks binnen de tent benuttigd en dat ik zomaar kan starten. (zonder dat de gemeente het weet, alleen een KVK inschrijving en een sociale hygenie cursus die ik gewoon zelf nog wil volgen)

Verder geen alcohol en een terras. Alleen maar meenemen en bezorgen.

Is dit waar? Of moet ik hier toch een Horeca vergunning voor hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (3)

pizza afhaal en bezorg bedrijven vallen onder de horeca categorie 1

http://nl.wikipedia.org/wiki/Horeca
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is aan de gemeente om te bepalen in het kader van hun eigen bestemmingsplan wat ze onder "Horeca" verstaan, en dat kan per gemeente verschillen.
De meeste gemeenten zullen echter de activiteiten zoals je deze omschrijft onder 'Horeca 1' laten vallen, zie hierover de wettelijke definities:

Definitie "horeca" in het bestemmingsplan:
"Onder horeca wordt verstaan het bedrijfsmatig verstrekken van dranken en/of spijzen, voor gebruik ter plaatse en/of nachtverblijf; onder horeca wordt mede verstaan een afhaalwinkel/-centrum."

Definitie "detailhandel" in het bestemmingsplan:
"Onder detailhandel wordt verstaan het bedrijfsmatig te koop aanbieden -hieronder begrepen de uitstalling ter verkoop, het verkopen en/of leveren van goederen- aan personen die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending, anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit, met uitzondering van een afhaalwinkel/-centrum."

Dus dat betekent dat je zeer waarschijnlijk als Horeca zal moeten functioneren, tenzij je gemeente anders hierover denkt, maar ik zou het voor de zekerheid zwart op wit dit vragen.
Vergeet trouwens niet dat je ook aan de eisen van andere instanties zoals b.v. de NVWA, brandweer, Arbo, enz. zal moeten voldoen.

Succes verder met je onderneming!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zolang geen alcoholisch dranken worden verkocht, is een detailhandel .
met verkoop van alcoholisch dranken, dan valt die terug naar Horeca.